Дільничні інспектори міліції не вельми сумлінно виконують свої обов’язки

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в межах кампанії “Міліція під контролем” проаналізувала діяльність дільничних пунктів міліції

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в межах кампанії “Міліція під контролем” проаналізувала діяльність дільничних пунктів міліції. Кампанію підтримують програма “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження”, Посольство ФРН в Україні, Національний Фонд підтримки демократії (США).

У червні-липні активісти громадських організацій здійснили моніторинг роботи дільничних пунктів міліції, метою якого було проаналізувати умови прийому громадян, визначити рівень компетентності дільничних інспекторів міліції та їхньої готовності невідкладно реагувати на звернення жителів.

Результати проведеного моніторингу показали, що дільничні інспектори міліції не готові повною мірою забезпечувати якісне обслуговування громадян, оскільки пріоритетом їхньої діяльності є не сервісні функції та профілактична робота з населенням, а виконання поставлених безпосереднім керівництвом завдань з охорони громадського порядку та протидії злочинності.

Основні недоліки в організації діяльності дільничних пунктів міліції:

1. Складність установлення дислокації дільничних пунктів міліції
Моніторинг показав, що 32% опитаних жителів узагалі не знали чи неправильно вказували місце розташування місцевого дільничного пункту міліції. І це незважаючи на те, що опитування проводилося на відстані не більш ніж 500 метрів від місця його дислокації. У громадських місцях немає табличок або вивісок із зазначенням адреси дільничного пункту міліції. Переважна більшість світлових табло “Дільничний пункт міліції”, обов’язкову наявність яких передбачає Положення про службу дільничних інспекторів міліції, перебувають у неробочому стані чи взагалі демонтовані.

2. Недотримання дільничними інспекторами графіку прийому громадян у дільничних пунктах міліції
Активісти зафіксували численні випадки грубого ігнорування дільничними вимог Положення про службу ДІМ у частині прийому громадян. У багатьох випадках у визначені Положенням дні й години прийому (вівторок – з 9:00 до 11:00, четвер – з 18:00 до 21:00, субота – з 10:00 до 13:00) дільничні пункти були зачинені. Спроби встановити причини відсутності шляхом звернення до чергових частин за телефоном “102”, як правило, успіху не мали: оперативні чергові відповідали “Дільничний запізнюється. Чекайте, він повинен підійти”, “Дільничного залучено до охорони громадського порядку”, “Приходьте у райвідділ у понеділок, там завжди дільничні є”, “Дільничний вихідний”, “Вибачте, ми не знаємо, де він”.

3. Ігнорування дільничними вимог МВС щодо налагодження ефективної взаємодії з населенням
На сьогодні дільничні практично самоусунулися від роботи з населенням. Так, 82% громадян узагалі не знають своїх дільничних, 94% повідомили, що дільничний інспектор жодного разу не відвідував їх за місцем проживання, 96% жодного разу не були на зборах, де дільничний звітувався б про свою діяльність і проводив профілактичну та просвітницьку роботу з громадянами. Практика вручення громадянам дільничними інспекторами своїх візитних карток із номерами телефонів і поширення ними матеріалів із правової тематики, як це передбачено Положенням про службу дільничних інспекторів міліції, поширена мінімально: 97% опитаних повідомили, що не мають візитки свого дільничного, а запитання “Чи роздають дільничні населенню брошури чи пам’ятки?” викликало у громадян щире здивування. Лише 26,5% опитаних повідомили, що їх влаштовує робота дільничних, тоді як 51,5% респондентів роботою дільничних інспекторів категорично невдоволені. 22% опитаних взагалі не знали, як оцінити діяльність свого дільничного, надаючи відповіді на кшталт “А що я можу сказати про його роботу, коли я його не знаю?” чи “Він мене не чіпає, і слава Богу”.

4. Невиконання керівництвом територіальних органів внутрішніх справ вимог щодо належного облаштування дільничних пунктів міліції
Значна кількість дільничних пунктів перебуває в непривабливому стані: входів не обладнано пандусами, зовнішнього освітлення немає, санвузли зачинені, приміщення мають неохайний вигляд тощо. Суттєвою проблемою є необладнання вхідних дверей кнопками виклику, що за умов розташування дільничного пункту в під’їзді житлового будинку з кодовим замком на дверях унеможливлює вільний доступ громадян до пункту. Установлених Положенням про службу ДІМ нормативів щодо матеріально-технічного забезпечення, в тому числі меблями, комп’ютерною й оргтехнікою, медичними аптечками, стендами з інформаційно-правовими матеріалами, у повному обсязі не виконано в жодному з відвіданих дільничних пунктів. Під час розмов дільничні неохоче відповідали на запитання громадських активістів щодо причин поганого матеріально-технічного забезпечення та відверто пояснювали: “Ви напишете про стан дільничних пунктів міліції, а нас після цього за свої кошти примусять у ньому ремонт робити й обладнання купувати”.

Громадські активісти пропонують:
– звернути увагу керівників УМВС на незадовільну організацію роботи дільничних пунктів міліції, численні випадки ігнорування дільничними інспекторами визначеного МВС графіку прийому громадян, відсутність належних умов для прийому відвідувачів у дільничних пунктах міліції;
– поновити практику регулярних зустрічей дільничних із громадянами для звітування про свою роботу та спільного обговорення проблем з охорони правопорядку;
– рішення про підвищення по службі та присвоєння чергового спеціального звання дільничному приймати з урахуванням думки місцевих жителів, передусім за умов відсутності скарг на його роботу;
– залучити представників громадськості до складу комісії з підбиття підсумків конкурсу на визначення найкращого дільничного пункту міліції в регіоні;
– оновити інформацію на офіційних веб-сайтах УМВС щодо адрес дільничних пунктів міліції та їхніх службових телефонів;
– зобов’язати працівників чергових частин невідкладно реагувати на повідомлення про відсутність дільничного інспектора в дільничному пункті міліції у визначені для прийому дні та години;
– централізовано виготовити інформаційно-правові матеріали для наповнення інформаційних стендів у дільничних пунктах міліції;
– категорично заборонити керівникам територіальних органів і підрозділів внутрішніх справ примушувати дільничних займатися ремонтом та облаштуванням дільничних пунктів міліції за власні кошти, оскільки це спонукає їх до корупційних дій;
– звернутися до органів місцевої влади та місцевого самоврядування щодо покращення умов прийому громадян у дільничних пунктах міліції (установлення світлових табло та кнопок виклику на вхідних дверях, ремонт службових приміщень, санвузлів тощо).

Детальніше тут

Асоціація українських моніторів дотримання прав людини
umdpl.association@gmail.com

***

Мета програми “Верховенство права” – підтримати ініціативи громадянського суспільства, спрямовані на захист прав людини й основоположних свобод, сприяти підвищенню правової свідомості та громадської активності на центральному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: