Конкурс на залучення до співпраці консультанта для проведення дослідження та підготовки аналітичного документу з проблематики сегрегації в освіті дітей з ромських громад
Опис проекту
Міжнародний Фонд «Відродження» у співпраці з БФО «Благодійний фонд Порошенка» реалізує комплексний проект «Аналіз державних політик у сфері інклюзивної освіти». Метою данного проекту є всебічний аналіз діючого законодавства та державної політики у сфері інклюзивної освіти задля вироблення рекомендацій із їх вдосконалення.
Компонент дослідження проблематики сегрегації в освіті дітей із ромських громад реалізується Ромською программною ініціативою.
Опист проблеми
Доступ до якісндї освіти ромських дітей є чи не найбільшою проблемою для представників ромських громад в контексті дискримінації, відокремлення від більшості і нерівних можливостей. Їхні прояви найбільш помітні в школах з переважною кількістю учнів ромського походження. Фактично, ці навчальні заклади безпосередньо являють собою прояви сегрегації (відокремлення від більшості) ромських учнів. Сегрегація може проявлятися як на рівні класів у загальних школах, так і на рівні навчальних закладів – школах, розташованих поблизу компактних поселень тощо.
В контексті реформ, які відбуваються в системі освіти й, зокрема, формування інклюзивного освітнього простору для всіх без винятку дітей, Ромська програмна ініціатива вважає за доцільне глибше вивчити питання сегрегації в шкільній і дошкільній освіті ромських дітей, її впливу на подальшу соціальну адаптацію учнів, які навчалися в окремих школах і класах, причинах сегрегації і можливостей і перспектив її подолання. Зважаючи на регіональні аспекти проблематики, звертаємо увагу потенційних кандидатів, що дане дослідження доцільно виконувати по тим регіонам, де є компактні поселення ромів (попередньо – Закарпатська, Одеська, Харківська, Черкаська області). Зважаючи на специфіку теми, яка досіджується, Ромська програмна ініціатива надасть контакти представників ромських громад і неурядових організацій, які працюють в регіонах задля налагодження контакту з громадами і навчальними закладами.
Технічне завдання
Мета
Напрацювання ефективної моделі державної політики та політик на місцевому рівні щодо вирішення проблеми сегрегованого виховання і покращення доступу до навчання дітей з ромських громад в дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладах (з окремим акцентом на початковій освіті).
Відповідно до вищезазначеної мети дослідження завданням для консультанта є пошук і надання відповідей на такі запитання:
- Якою є поточна ситуація із сегрегованим вихованням і навчанням дітей з ромських громад в дошкільних і загальноосвітніх шкільних навчальних закладах України?
- Що сьогодні являє собою сегрегація в освіті для дітей з ромських громад?
- Чи є прямий зв’язок між сегрегацією у навчанні та реалізацією права на здобуттяякісної освіту за такими показниками: відвідуваність, навчальна успішність і прогрес, раннє залишення школи, рівень здобутої освіти тощо), а також сегрегація та соціальна інтеграція в ширшому сенсі (напр.: соціальна адаптація)?
- Яким є гендерний вимір сегрегації в освіті дітей з ромських громад? Чи додається вплив і інших чинників, як то інвалідність, вік дитини, релігія тощо?
- Чи спостерігається кореляція між соціально-економічним станом родини та сегрегацією в навчанні?
- Якими є основні причини сегрегованого виховання/навчання ромських дітей (причини мають бути визначені максимально конкретно, із роз’ясненням загальних визначень, на кшталт, «корупція», «дискримінація», «недосконалість законодавства» тощо)?
- Хто є або можуть бути основними стейкхолдерами у сфері вирішення проблеми сегрегованого виховання/навчання (державні органи, неурядові утворення, міжнародні організації тощо)? Якими є їхні ролі, повноваження, спроможності та потенціал до вирішення проблеми? Якою є чинна система взаємодії між ними? Які чинники посилять її ефективність?
З урахуванням здійсненого аналізу ситуації, ролей стекхолдерів, змісту реформ, якими можуть бути альтернативні підходи (політики) до вирішення проблеми? Який підхід видається більш оптимальним з точки зору ресурсів/результатів? Які механізми його втілення?
Результатом роботи консультанта має стати аналітичний звіт обсягом до 50 сторінок (включно із 2-сторінковим резюме), шрифт Times New Roman, кегль 12, пробіл 1.
Структура аналітичного звіту:
- Резюме (до 2 сторінок)
- Визначення, опис проблеми
- Аналіз поточної ситуації та причин її виникнення/існування
- Аналіз впливу ситуації на ромську національну меншину
- Аналіз поточної державної політики та мапа заінтересованих сторін
- Варіанти вирішення проблеми інструментами державної політики, оцінка ризиків, пов‘язаних з кожним варіантом
- Рекомендації щодо реалізації найоптимальнішого варіантуВисновки (до 2-х сторінок)
Мова звіту: українська
Інші вимоги до аналітичного звіту
Аналітичний звіт має бути орієнтований на аудиторію, яка має обмежені або поверхневі знання про предмет (не фахівці). Відтак, у стилістиці документа слід уникати зайвих деталей і складної, вузькоспеціалізованої термінології. По тексту звіту варто давати посилання на джерела, наявні глибші дослідження тощо.
Методологія
Від заінтересованих кандидатів очікується опис методології дослідження у відповідності до поставлених завдань і сформульованих вище питань. Дані для оцінки мають походити з аналітичного (кабінетного) та польового досліджень.
Період проведення дослідження: березень – квітень 2018 року.
Функції консультанта
Консультант є відповідальним за розробку структури та методології дослідження, складання інструментарію дослідження, проведення збору та аналізу даних, підготовку аналітичного звіту та проведення його презентації.
Кваліфікаційні вимоги до консультанта
- Вища освіта (за спеціальністю «соціологія», «суспільні науки» – бажано)
- Досвід реалізації оціночних дослідницьких проектів, збору та обробки даних, підготовки policy paper (з питань освіти – бажано)
- Знання специфіки і основних процесів у системі освіти України
- Мобільність і готовність до відряджень
Заявки просимо подавати до понеділка, 26 лютого 2018 р., на адресу електронної пошти roma@irf.ua, зазначивши у темі листа “Консультант – доступ до освіти ромських дітей”.
Заявка повинна містити:
- Резюме
- Мотиваційний лист (із зазначенням очікувань щодо розміру винагороди (цінова пропозиція) та контактних даних двох осіб (ПІБ, посада, телефон, e-mail), з якими програма за потреби зможе зв‘язатися для отримання рекомендації)
- Опис методології дослідження
- Бюджет дослідження
Результати відбору будуть оголошені 1 березня 2018 року.
У разі виникнення додаткових запитань, будь ласка, звертайтеся за нижченаведеними контактами.
Контакти
Ольга Жмурко, директор Ромської програмної ініціативи, zhmurko@irf.ua
Сергій Пономарьов, менеджер Ромської програмної ініціативи, ponomaryov@irf.ua
Тел.: (044) 461 95 00
Повідомити про помилку
Текст, який буде надіслано нашим редакторам: