Чому управителі повинні вчитися?

Експерти ГО “Центр досліджень місцевого самоврядування” Володимир Бригілевич і Нестор Швець опублікували статтю про навчання управителів житловою нерухомістю

Експерти ГО “Центр досліджень місцевого самоврядування” Володимир Бригілевич і Нестор Швець опублікували статтю про навчання управителів житловою нерухомістю. Матеріал підготовано за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Чому управителі повинні вчитися?
Володимир Бригілевич, Нестор Швець

Управителі – рушій прогресу в ЖКГ, адже саме вони, за законами ринку, повинні шукати шляхи покращення надання послуг та оптимізації витрат, в тому числі для цілей енергозбереження та ресурсоефективності. Адже завдяки цим заходам управитель має можливість запропонувати конкурентну послугу і отримати перевагу над суперниками по ринку. Управителі, котрі не володіють потрібним багажем знань не спроможні на такий якісний розвиток, отже, не приносять користі галузі, а, в кращому випадку, просто утримують наявний рівень послуг.

На даний час такі управителі ще почувають себе комфортно – адже кількість спеціалістів, котрі хочуть, і головне, можуть, забрати управлінський хліб в ЖЕКів, відносно невелика. Та з іншої сторони – житловий фонд структурований слабо – більшість власників летаргічно існують в пост-совковому просторі обслуговування, не бачачи ані альтернативи ЖЕКам, ані потреби такої альтернативи загалом.

Проте така ситуація не може і не буде тривати вічно. З огляду на загострення економічної кризи в Україні, неспроможність влади ефективно вирішувати соціальні проблеми, різке падіння бюджетних доходів на державному та місцевому рівнях, грошей в галузі стає все менше і менше. Населення знову обростає комунальними боргами, але на відміну від 90-х рр. ХХ ст. запасу міцності в країни вже не має, і ніхто не братиме на себе чужих приватних боргів. Тому гроші вже рахують набагато прискіпливіше та обачніше, аніж раніше, і рахуватимуть ще більш ретельно в майбутньому. А раз так, то потреба і суспільний запит, та навіть, економічний попит, на освічених та сучасних управителів зростає та зростатиме в геометричній прогресії. ЖЕКи та подібні до них управителі стрімко втрачатимуть ринок – адже вони вже зараз економічно неефективні. Тому, управитель, котрий не буде вчитися і професійно рости, просто не зможе комфортно працювати.

Надії на покращення „згори” за останні роки практично розвіялися. Реформа житлово-комунального господарства України триває вже понад 20 років. На початку 90-х були прийняті окремі законодавчі акти, зокрема, закон України “Про приватизацію державного житлового фонду”, метою яких було реформування радянської системи управління житлом. Проте далі реформи загальмувались, популістичні обіцянки щодо державного фінансування капітальних ремонтів в житловому фонді, субсидій на оплату комунальних послуг тощо, стали звичним явищем і на жаль, значна частина українського суспільства досі перебуває в полоні ілюзій, що ці обіцянки колись та й будуть виконані. Але з огляду на факти наведені вище, ці обіцянки вже ніколи не будуть виконані, навіть частково. Тому виграють лише ті, що вже зараз візьмуться за господарювання у власних багатоповерхівках, допоки ці будівлі не попадали їм на голови.

Навіть ОСББ, що створені на основі закону від 2001 р. самі по собі не є вирішенням проблеми – адже їх не достатньо для утримання будинку – потрібні професійні спеціалісти, котрі будуть під контролем цих ОСББ. Але навіть за такого стану сьогодні керівники ОСББ і органи самоврядування опинились у дуже скрутній ситуації. Діяльність існуючих ОСББ надзвичайно ускладнюється через такі фактори як відсутність ринку професійних управителів і ринку якісних комунальних послуг. Простим кількісним збільшенням ОСББ в містах України, реформа росте лише кількісно, не даючи якісних результатів. Проте загальна кількість ОСББ по Україні є ще дуже низькою – не більше 10 відсотків від усього житлового фонду, в той час як рівень приватизації житлового фонду дуже високий – понад 85 відсотків.

Як свідчить досвід постсоціалістичних країн Східної Європи, якщо відсоток ОСББ в житловому фонді сягне принаймні 25-30 відсотків, це стимулюватиме створення і ринку послуг, і ринку професійних управителів.

Органи місцевого самоврядування і громадські організації України в основному концентруються на наданні юридичних і організаційних послуг щодо створення і початку функціонування ОСББ (практично в кожному місті видаються буклети щодо заохочення і перших кроків зі створення ОСББ), а також частково надають послуги щодо ведення бухгалтерії, фінансової і податкової звітності.

Проте поряд з цим, залишається низка важливих проблем: проблема організації діяльності ОСББ: технічне обслуговування будинків і будинкових комунікацій, побудова відносин з приватними і комунальними підприємствами, які надають послуги. Великою проблемою залишається професійне управління об’єднанням співвласників, а також пошук та найм управителя. В основному функції управителя виконує голова правління ОСББ, який не є професійно підготовленим і не має відповідної освітньої кваліфікації для цього. Тому управитель повинен вчитися і ставати сертифікованим спеціалістом, адже ринок ось-ось сформується, як загадано вище, кількість ОСББ росте, тим самим вигідно структуруючи ринок управління житлом для створення умов розвитку ринку професійних послуг.

ЛГО ЦДМС займається проблемами реформування управління житловою нерухомістю в Україні від моменту свого заснування 2007 року і має значний досвід в даній тематиці. За цей час проведені ґрунтовні дослідження системи управління житлом східноєвропейських країн, навчальних програм управителів Польщі (180 годин) і Литви, а також проведено цикли тренінгів семінарів у багатьох містах України стосовно реформування системи управління житловими будинками. ЦДМС проводив навчання по всій Україні, і першим в Україні провів сертифіковане навчання для управителів і працівників ЖКГ в листопаді 2012р. За співфінансування МФВ, проведено повноцінне двотижневе навчання працівників ЖКГ, управителів і голів ОСББ з усієї України на базі національного університету «Львівська політехніка» з видачею сертифікатів державного зразка про підвищення кваліфікації.

Окрім встановлення надійних міжнародних контактів та співпраці з профільними інституціями в Польщі, Німеччині, Литві та Білорусі, проведено ряд семінарів у Полтаві, Миколаєві, Херсоні, Кам’янці-Подільську, Чернівцях, Тернополі, Хмельницьку, Ужгороді, Коломиї, Львові, Трускавці, Кам’янці-Подільському, Новоград-Волинську, Луцьку.

Для цілей розвитку навчально-методичної тематики для управителів створено групу фахівців і експертів в галузі юриспруденції, бухгалтерського обліку, розробки тарифів і кошторисів ОСББ, технічного обслуговування будинків, організації роботи самоуправління і професійного управління в будинку, земельних питань, вирішення спорів з постачальниками послуг, а також практикуючих голів Асоціацій ОСББ для проведення навчань.

Групою фахівців ЦДМС протягом п’яти років практики та аналітичних досліджень розроблено, випробувано і втілено в життя повноцінну навчальну програму „Управитель житловою нерухомістю” для керівників ОСББ і управителів (72 академічні години) – за сприяння МФ „Відродження”. Також експерти ЦДМС розробили і вже впровадили у партнерстві з Центром інформаційного консалтингу автоматизовану бухгалтерію ОСББ в багатьох містах України.

Для організації навчальних семінарів створено партнерську мережу в областях західного регіону (Нововолинськ, Кам’янець-Подільський, Чернівці, Ужгород, Івано-Франківськ, Долина, Ковель), а також південної і центральної України (Миколаїв, Полтава, Вознесенськ, Херсон).

Йдучи в ногу з часом, для підтримки навчальної програми онлайн розроблені інформаційні портали (www.cdms.org.ua , www.epi.lviv.ua ).

Проте найбільш вагомим навчально-методичним доробком Центру, який особливо важливий для тематики освіти управителів, є розробка двох навчальних посібників «Професійне управління житловою нерухомістю» (272 ст.) і «Практичні аспекти управління житловою нерухомістю» (220 ст.), а також вже згаданої навчальної програми (72 академ. годин), що базується на цих посібниках. В березні 2013 року ЦДМС актуалізував матеріали своїх посібників і підготував до друку оновлений двотомник «Професійне управління житловою нерухомістю»: „Том 1. Правові, організаційні і фінансово-економічні аспекти;” „Том 2. Практика управління і технічне обслуговування” в рамках проекту «Створення сучасного методичного забезпечення навчального процесу для управителів та голів ОСББ» за підтримки Міжнародного Фонду Відродження.

Цей посібник покликаний стати першим в Україні навчально-методичним забезпеченням для навчального курсу «Управитель житловою нерухомістю», розроблений фахівцями – юристами, економістами, спеціалістами з технічних аспектів обслуговування житла в рамках громадської організації «Центр досліджень місцевого самоврядування».

Тематики посібника, як і сама навчальна програма підготовки управителя базується на програмі професійної підготовки професійних управителів в Польщі. Завданням цього посібника є надання практичних матеріалів для майбутніх українських управителів, які самотужки освоюють цю професію, створюючи ОСББ і об’єднуючи їх в Асоціації, а також для майбутніх професійних управителів і управляючих компаній, які готові і бажають працювати на європейських засадах, розвиваючи ринок професійного управління в Україні.

Посібник є перевиданням двох попередніх навчальних посібників «Професійне управління житловою нерухомістю» і «Практичні аспекти управління житловою нерухомістю» і складається з двох томів. У двотомнику матеріали логічно і послідовно згруповані: у першому томі розкриваються правові, організаційні і економічно-фінансові аспекти управління житловою нерухомістю, а в другому – практичні аспекти управління і технічне обслуговування.

Перший том «Професійне управління житловою нерухомістю: правові, організаційні, фінансово-економічні аспекти» містить три розділи (Розділи 1-3):

Перший розділ «Правові основи управління житлом: засади і принципи регулювання ринку» присвячений огляду чинного законодавства в сфері управління житлом новаціям національного законодавства, огляду законодавства зарубіжних країн в галузі управління житлом.

У другому розділі розкривається організація і форми управління житловим будинком, в тому числі, організація діяльності управляючої компанії та інших професійних управителів житловою нерухомістю. Розглянуто міжнародний досвід організації професійного управління житловою нерухомістю.

Третій розділ присвячений проблематиці фінансово-економічного управління житловою нерухомістю: управління фінансовою діяльністю ОСББ, організація фінансової діяльності управителя, бухгалтерський облік та оподаткування ОСББ і управителів, автоматизована бухгалтерія для ОСББ.

Другий том «Професійне управління житловою нерухомістю «Практичні аспекти і технічне обслуговування» складається з п’яти розділів (Розділи 4-8), у яких розкрито наступні питання:

Четвертий розділ висвітлює особливості юридичного супроводу процесу управління житлом, зокрема, відносини з монополістами-виробниками/постачальниками послуг, відносини з контролюючими органами тощо.

У п’ятому розділі представлено проблеми технічного обслуговування і ремонтів житлового фонду ОСББ, подано приклади вирішення даних проблем, забезпечення нормального стану житлових будинків.

Розділ 6 присвячено основам енергозбереження в житловому фонді: розглянуто чинне законодавство з енергозбереження, проаналізовано можливі моделі фінансування заходів з енергозбереження, а також правові, економічні та технічні аспекти реалізації заходів з енергозбереження.

У сьомому розділі розкрито засади правового регулювання режиму прибудинкових територій, зокрема, передача прибудинкових територій співвласникам багатоквартирних будинків і регулювання плати за землю.

Завершальний восьмий розділ присвячено сучасній практиці управління житловим фондом в України, зокрема, йдеться про форму управління житлом через Асоціацію ОСББ, а також ролі органів місцевого самоврядування в сприянні і розвитку ОСББ.

Підсумовуючи варто наголосити, що зусилля Центру не є поодинокими, вже в найближчому майбутньому, навчання управителів житловою нерухомістю вийде на державний рівень, стане невід’ємною частиною здобуття професії, а згодом – буде однією із складових ліцензійних чи сертифікаційних вимог, встановлених державою.

Управителі мусять вчитися, бо інакше не зможуть бути управителями.

Контакти:
ГО “Центр досліджень місцевого самоврядування”
(032) 235 68 48
centredms@gmail.com

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: