Антикорупційна політика в Чернігові: громадські активісти звернулися до депутатів міськради з проханням підтримати громадські слухання

Григорій Становой, голова Чернігівського обласного осередку ВМГО “Демократичні перетворення України”, опублікував статтю, присвячену громадському моніторингу антикорупційної політики в Чернігові

Григорій Становой, голова Чернігівського обласного осередку ВМГО “Демократичні перетворення України”, опублікував статтю, присвячену громадському моніторингу антикорупційної політики в Чернігові. Матеріал підготовано за підтримки програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду “Відродження”.

Антикорупційна політика в Чернігові: громадські активісти звернулися до депутатів міськради з проханням підтримати громадські слухання
Григорій Становой

Попри численні корупційні ризики антикорупційна політика в Чернігові продовжує формуватися без жодних консультацій із депутатами міськради та громадськістю. Звітність про стан виконання антикорупційного законодавства зводиться до публікації інформації на сайті міськради, а громадськість не може отримати чітких відповідей щодо усунення корупційних ризиків в діяльності міського голови. Пропозиція до О.Соколова щодо ініціювання громадських слухань не була ним підтримана. До речі, як і переважна більшість пропозицій щодо підвищення ефективності антикорупційної політики в м. Чернігові. Існуюча ситуація змусила Чернігівський обласний осередок ВМГО «Демократичні перетворення України» звернутися до депутатів міськради підтримати проведення громадських слухань щодо стану виконання вимог антикорупційного законодавства, внесення змін до Розпорядження міського голови № 6-р «Про запобігання, виявлення та здійснення заходів щодо припинення корупційних правопорушень у Чернігівській міській раді у 2013 році» від 15.01.2013 р. та забезпечення адекватного реагування на численні корупційні ризики в діяльності міського голови О.Соколова та міськради.

О.Соколов не скористався своїм правом ініціювати громадські слухання

Вже 3-й місяць Чернігівський обласний осередок ВМГО «Демократичні перетворення України» не може отримати відповідей по суті майже 80-ти наданих пропозицій щодо підвищення ефективності виконання вимог антикорупційного законодавства в діяльності міського голови. Попри публікацію відкритого листа в засобах масової інформації в перших числах квітня жодної реакції від міського голови не отримано. Все це дає підстави стверджувати, що виконання вимог антикорупційного законодавства в м. Чернігові носить формально-декларативний характер та ігнорує явні ознаки корупційних ризиків в рішеннях міського голови та міської ради. Чернігівський обласний осередок ВМГО «Демократичні перетворення України» запропонував міському голові О.Соколову продемонструвати політичну волю та скористатися своїм правом ініціювати проведення громадських слухань щодо підвищення ефективності антикорупційної політики в Чернігові, усунення та попередження численних корупційних ризиків. На жаль, досі міський голова так і не скористався цим правом.

Існуюча ситуація змусила Чернігівський обласний осередок ВМГО «Демократичні перетворення України» звернутися до депутатів міської ради Чернігова з приводу ініціювання громадських слухань щодо стану виконання вимог антикорупційного законодавства в м. Чернігові та внесення реальних змін до формування антикорупційної політики в місті. Станом на 15 квітня офіційно лише один депутат міськради В’ячеслав Лебідь виявив готовність поставити свій підпис під заявою про проведення громадських слухань.

Що втрачають чернігівці від непрозорості роботи міської влади ?

Успішна антикорупційна політика – це перш за все можливість підвищити ефективність витрат коштів міського бюджету та використання існуючих активів (земля, комунальна власність, транспортні маршрути тощо). Це можливість суттєво підвищити надходження до міського бюджету та можливість громади контролювати виконавчий комітету міськради та депутатів в разі ухвалення рішень, що можуть містити корупційні ризики.

Нормативно-правовим актом, що регулює річну міську антикорупційну політику є Розпорядженні № 6-р «Про запобігання, виявлення та здійснення заходів щодо припинення корупційних правопорушень у Чернігівській міській раді у 2013 році» від 15.01.2013 р. Це розпорядження, як і минулорічне за №38-р від 20 лютого 2012 року, приймалося без жодного громадського обговорення та звітування міського голови перед депутатами міськради та громадськістю. І це на фоні численних корупційних ризиків в діяльності міського голови, що стали публічно відомими!

За оцінками проекту «ГРОМАДСЬКА ВАРТА: здійснення громадського контролю за реалізацією антикорупційної політики у місті Чернігові та Чернігівській області» (далі – Громадська варта), що реалізується Чернігівським обласним осередком ВМГО «Демократичні перетворення України» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», корупційні ризики в діяльності міського голови, рішеннях міськради та роботі комунальних підприємств міста продовжують залишатися високими, а адекватні рішення щодо їх усунення не приймаються. Лише нещодавно міський голова виконав частково одну із пропозицій зроблених в рамках проекту Громадська варта – оприлюднив на сайті декларацію про свої доходи в 2012 році. В той же час, його заступники не поспішають стати прозорими для громади і проявити політичну волю та готовність публічно задекларувати свої доходи.

Генеральний план міста, розподіл земельних ділянок, детальні плани територій, міський бюджет та закупівлі за його кошти на озеленення міста, обслуговування та ремонт житлового фонду, харчування в школах та дитячих садках та інші потреби, конфлікт інтересів в роботі деяких депутатів міськради, декларації про доходи керівництва міста та членів їх сімей та багато іншого залишається непрозорим для громади. Бюджет міста формується без його громадського обговорення. Фактично думка опозиційної меншості депутатів міськради ігнорується при формуванні бюджету.

Кошти бюджету витрачаються із домінуванням непрозорих та неконкурентних процедур закупівель, що значно обмежує можливості для державного та громадського контролю за ним. Не є предметом публічного обговорення і пільги по сплаті податків до міського бюджету, які надаються комунальним підприємствам міста. Неефективна робота деяких комунальних підприємств міста щорічно приводить до втрат міського бюджету. Міський голова реагує на такі сигнали лише коли виникають політичні передумови для такої реакції, як то мало місце в лютому 2013 року. Ось деякі із прикладів корупційних ризиків в діяльності комунальних підприємств Чернігова.

Корупційні ризики в діяльності комунального підприємства «Чернігівбудінвест»

КП «Чернігівбудінвест» не вжило належних заходів контролю за використанням комунального майна (колишньої станції швидкої допомоги по Любецькій, 26), що привело до втрати надходжень до міського бюджету. 6 серпня 2012 року виконком міської ради своїм рішенням передав КП «Чернігівбудінвесту» на баланс цю станцію. За існуючою інформацією те рішення дивним чином зникло з сайту міськради. Вже у вересні на сесії депутати ухвалили нове рішення, яким земельну ділянку станції швидкої допомоги вони надали «Чернігівбудінвесту» в оренду. На баланс землю з приміщеннями підприємство взяло лише 18 жовтня 2012 року, що дало змогу «списати» зниження залишкової вартості об’єкту на місцевих безхатченків, які ії розграбували. Розграбована станція швидкої допомоги запланована до списання по залишковій вартості менш ніж за 400 тис. КП «Чернігівбудінвест». Наслідком такого рішення міськради та діяльності КП «Чернігівбудінвест» є недоотриманні кошти до міського бюджету через неналежне виконання службових обов’язків з боку заступника міського голови О.Буцка та керівника КП «Чернігівбудінвест» В.Собіченко. Організаційним висновком Олександра Соколова відносно свого заступника Олександра Буцка стало переведення його на посаду голови Фонду комунального майна. Показове рішення, яке важко навіть коментувати.

Показово також, що КП “Чернігівбудінвест” не провело жодного торгу чи аукціону для інвесторів, які б хотіли будувати в Чернігові в 2012 році. В той же час, за користування земельними ділянками в 2012 році КП “Чернігівбудінвест” сплачено податків та орендної плати за землю майже 318 тис. грн., а заробітна плата лише керівника КП «Чернігівбудінвест» Віталія Собіченко складала 16 тисяч гривень щомісячно. Нескладні підрахунки показують річний фонд зарплати керівника «Чернігівбудінвест» в 192 тис. грн. при тому що річний прибуток підприємства склав 117 тисяч гривень на рік, а до бюджету сплачено податків та орендної плати лише 318 тис. грн.! Варто звернути увагу, що це лише фонд зарплати керівника комунального підприємства без всіх штатних одиниць даного комунального підприємства.

В той же час, за експертними оцінками, головні корупційні ризики в роботі «Чернігівбудінвесту» лежать в непрозорому розподілі земельних ділянок для інвесторів за якого «цікаві» земельні ділянки отримують інвестори, які можуть знайти спільну мову з керівництвом «Чернігівбудінвесту». Можна прогнозувати, що наслідками таких домовленостей є вкрай мізерні надходження до бюджету міста в якості орендної плати.

КП «Зеленбуд», КП «Чернігівводоканал», КП «Дільниця з контролю за благоустроєм міста»…

Корупційні ризики присутні в діяльності інших комунальних підприємств міста. Внаслідок недосконалості антикорупційної політики численні корупційні ризики продовжують залишатися прихованими від громадськості. Однак навіть існуюча публічна інформація від громадських активістів, контролюючих та правоохоронних органів, витоки інформації внаслідок політичних протистоянь в місті, дають підстави стверджувати про мільйони коштів які втрачаються міським бюджетом щорічно! І це за ситуації, що щорічно виникає проблема недофінансування потреб міського бюджету.

Показовим прикладом мільйонних втрат міського бюджету, що пов’язані із рішеннями Виконавчого комітету Чернігівської міської ради, є діяльністю КП «Зеленбуд» на балансі якого перебувають об’єкти благоустрою, в тому числі дерева парків, бульварів, скверів та вулиць міста. За інформацією Держфінінспекції області понад 1 млн грн підприємство втратило через звільнення окремих юридичних осіб від сплати відновної вартості знищених дерев. Згідно з рішеннями Виконавчого комітету Чернігівської міської ради за 2010 – 2012 роки “Про вирубку зелених насаджень” такі юридичні особи повинні укладати договори з КП “Зеленбуд” на висаджування дерев у трикратному розмірі від знищених. Проте в згаданих розпорядчих документах чітко не прописано строки висадки дерев, хто має контролювати виконання цих зобов’язань, а також не передбачено відповідальності за їх невиконання.

Керівнику «Чернігівводоканалу» О.Шкіню вдалося купити автомобіль Volkswagen Caravelle за ціною що майже в 2 рази перевищує ринкову, а керівнику «Дільниці з контролю за благоустроєм міста» А.Стаху придбати автомобіль «Тайота Корола» за 99 000 грн в кінці 2011 року при тому, що приблизна вартість аналогічної Toyota Corolla складає від 156 до 223 тис. грн. Досі Чернігівським обласним осередком ВМГО «Демократичні перетворення України» так і не отримано відповіді на запит інформації та відповідну заяву до Держфінінспекції області щодо повторної перевірки доцільності купівлі даного автомобіля комунальним підприємством та походження коштів за які була зроблена закупівля. Держфінінспекції області було запропоновано перевірити ймовірність саме бюджетного походження коштів за які була зроблена закупівля автомобіля Toyota Corolla. Закупівля автомобіля за 99 000 грн, може свідчити про поширену практику заниження вартості закупівлі сумою до 100 000 грн для уникнення проведення тендерних процедур, а відповідно і оприлюднення даної інформації для громадськості. Також були висловлені пропозиції щодо проведення повторних перевірок щодо інших ознак корупційних ризиків при закупівлі автомобіля Toyota Corolla.

За оцінками проекту Громадська варта можливі втрати чернігівців через непрозорі процедури закупівлі складають від 73 до 103 млн. грн. лише за 9 місяців 2012 року. Майже половина бюджетних коштів міста (46,7%) за вищевказаний період витрачалася без проведення тендерів, що складає більше 161 млн. грн. (161316,7 тис.грн.). Майже 71% товарів, робіт та послуг за кошти міського бюджету закупалося за неконкурентними та непрозорими процедурами закупівель: без тендеру та в одного учасника (загальна сума закупівель включаючи договори без проведення тендерів складає 345 млн. грн (345 225,5 тис. грн).

Підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів, землі та власності в Чернігові в руках чернігівців!

Лише прозорість та підзвітність міської влади дасть змогу підвищити ефективність антикорупційної політики, а отже і витрачання коштів міського бюджету та інших активів чернігівців (землі, власності тощо). Координатор проекту Громадська варта Іван Сікора вважає, що «антикорупційна політика в Чернігові повинна формуватися за участі обраних представників громади тобто депутатів міськради та знаходитися під пильним контролем громадськості. В разі продовження практики ії не публічного формування та звітування про результати, корупційні ризики в діяльності міського голови та рішеннях міськради будуть продовжувати залишатися високими, а громада буде продовжувати залишатися статистом».

Проект «Громадська варта» звертається до громадян міста вплинути на позицію міського голови, народних обранців, які отримали голоси чернігівців на місцевих виборах, з вимогою проявити політичну волю до формування прозорої та підзвітної антикорупційної політики в Чернігові! Просимо громаду звертатися до громадських приймалень депутатів міськради та до них особисто, з вимогою підписати «Заяву про ініціативу з проведення громадських слухань». Невже в Чернігові лише депутат В.Лебідь готовий підтримати проведення громадських слухань ?!

Просимо громадян інформувати нас про готовність підтримки нашої ініціативи та звернення до депутатів міськради щодо проведення громадських слухань на електрону пошту: project55@ukr.net та за телефоном: 380 50 382 4661 . Розподіл землі, генеральний план розвитку міста та детальні плани територій, міський бюджет та закупівлі за його кошти на озеленення міста, обслуговування та ремонт житлового фонду, харчування в школах та дитячих садках, розподіл земельних ділянок під будівництво, декларації про доходи керівництва міста та членів їх сімей та багато іншого повинно стати прозорим для громади! Громада і влада лише разом зможуть усунути корупційні ризики та підвищити ефективність антикорупційної політики.

Докладну інформацію про проект «Громадська варта» можна отримати на сторінці в мережі Фейсбук

Контакти:
Чернігівський обласний осередок
ВМГО “Демократичні перетворення України”
Григорій Становой
project55@ukr.net

***

Мета програми “Громадянське суспільство та належне врядування” – запровадження сталого діалогу громадянського суспільства з владою в тих сферах реформ, які можуть сприяти розвитку громадянського суспільства, через участь основних зацікавлених сторін у прийнятті та моніторингу виконання рішень органів влади на всіх рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: