Аналіз системи безоплатної правової допомоги в Україні

З-го січня 2013 року в Україні почала діяти система безоплатної правової допомоги – важливий інститут, який сприяє забезпеченню справедливості правосуддя. Українське законодавство гарантує доступ до правової допомоги за рахунок держави усім затриманим особам (як в адміністративному, так і в кримінальному порядку), а також захист від обвинувачення малозабезпеченим особам. Ця інституція вже протягом року показала свою ефективність:

З-го січня 2013 року в Україні почала діяти система безоплатної правової допомоги – важливий інститут, який сприяє забезпеченню справедливості правосуддя. Українське законодавство гарантує доступ до правової допомоги за рахунок держави усім затриманим особам (як в адміністративному, так і в кримінальному порядку), а також захист від обвинувачення малозабезпеченим особам. Ця інституція вже протягом року показала свою ефективність:

  • Майже 80 000 доручень, виданих адвокатам протягом року;
  • Більше 2000 адвокатів, які в режимі 247 надають правову допомогу у кримінальних справах за рахунок держави;
  • Кожного дня більше 200 виїздів адвокатів до підозрюваних;
  •  Адвокат приїжджає до затриманого протягом 1 години;
  • Затриманий може відмовитись від адвоката лише в присутності адвоката.

У важливості гарантій доступу до адвоката з моменту фактичного затримання міг переконатись кожен, зокрема, під час масових акцій протесту в Києві взимку 2013-2014. Саме своєчасний доступ до адвоката допомагає врятувати від насильства; уникнути зізнання в злочині, якого не вчиняв; зв’язатися з родичами; забезпечити доступ до належної медичної допомоги і т.д.   

Зараз про затримання може повідомити кожен: знайомий, родич, сам затриманий – через  єдиний телефонний номер БПД – 0 800 213 103.

Кілька організацій – Українська фундація правової допомоги, Українська Гельсінська спілка з прав людини та Міжнародний фонд «Відродження» провели аналіз першого року функціонування системи, в тому числі і з аналізом думки адвокатів, директорів Центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, клієнтів, співробітників органів внутрішніх справ, прокурорів та суддів.

Дослідження підтвердило існування багатьох стереотипів, які  часто стають на заваді реалізації права на захист. Зокрема, чим менше люди знають про систему, тим менше їй довіряють. 58,6 % людей взагалі не мали інформації про можливість отримання безоплатної правової допомоги. Ще нижчою є обізнаність людей про права та гарантії при затриманні. Тільки 29,6 % з опитаних вказали на право мати адвоката за рахунок держави.

Важливим фактором, який впливає на ефективність системи є неналежна процедура та форма інформування про права людини при затриманні. Як правило, це відбувається шляхом підписання затриманою особою документу, де дрібним шрифтом перелічені  його права. Проте реального роз’яснення, як правило, не відбувається. В цьому контексті незрозумілим є супротив МВС в розміщенні інформації про право на захист та можливість телефонувати на лінію БПД в райвідділах міліції, кабінетах слідчих і т.д.  МВС двічі протягом цього року відмовляло Координаційному центру з надання правової допомоги в розміщенні таких інформаційних матеріалів.

Нова процедура залучення захисника мінімізувала можливості залучення так званих  «кишенькових» адвокатів», проте міліція і надалі бачить в системі безоплатної правової допомоги певні ризики для ефективного розслідування, зокрема, як зазначили деякі опитані слідчі, адвокат «може надати затриманому можливість  обійти закон», система зумовлює «неможливість тиску на підозрюваного під час допиту» і спричинила «зменшення розкритих справа через меншу кількість зізнань».

Важливим фактором, який впливає на ефективність процедури залучення адвоката та дієвості існуючих гарантій  є те, що і на далі є поширеною практикою неналежна фіксація часу затримання, запрошення осіб як свідків, «відбирання даних», тощо.

На цьому етапі поки неможливо здійснити комплексну оцінку якості правової допомоги, яка надається адвокатами за рахунок коштів держави, проте важливим є впровадження системи управління якістю правової допомоги, яка надається за рахунок коштів держави. Згодом комплекс інструментів, які вона включає нададуть можливості оцінити якість правової допомоги. Важливим є також зусилля Координаційного центру з розвитку адвокатів, які працюють в системі безоплатної правової допомоги через постійне навчання.

Детальнішу інформацію про результати можна знайти в самому дослідженні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: