Сьогодні вже певне всі українські ГО розуміють, як можна допомагати своїй громаді, місту, області чи адвокатувати якусь тему на національному рівні. Один з можливих інструментів це робота через проєкти і гранти від від країн партнерів і міжнародних організацій. Окреме важливе місце в цій роботі займає ЄС, який має розгалужену систему допомоги і підтримки різних пріоритетів і політиків, а відтак має складну, але стійку систему фінансування. Використання інструментів і програм ЄС необхідно як для підвищення спроможності організації, так і для розвитку регіону. Але як влаштовані європейські програми? Як узгодити свій проект з європейськими політиками? Як побудувати партнерства з європейськими організаціями? На ці питання нам відповів Ростислав Томенчук. Ростислав Томенчук працював директором програми координації міжнародної допомоги та контактною особою Уряду України для програми Connecting Europe. Він є засновником та діючим експертом ГО «Український інститут міжнародної політики».
Цей матеріал розроблено на основі майстерні Ростислава Томенчуку в рамках Лабораторії стійкості.
Для ефективного адміністрування коштів ЄС необхідне розуміння проектного менеджменту та того, як взагалі працюють та керуються програми. Сьогодні ЄС може надати Україні велику кількість коштів та можливостей для реалізації дуже різних проєктів і програм, починаючи від будівництва мостів, і завершуючи тренінгами про цінності, демократії і захист прав. І найбільшою проблемою залишається нестача знання та навичок. Для початку варто зупинитися на тому, які системи управління фінансами існують в ЄС, звідки беруться ті конкурси, про які ви можете дізнатися з соціальних медіа.
Програми ЄС та типи їх управління
Фінансові ресурси в ЄС чітко прив’язані до цінностей, візій, стратегії, політик і стратегічних пріоритетів. Для кожного пріоритету чи політик є окремі бюджети, і, відповідно, окремі індикатори досягнення. Тому на рівні проєктів чи проєктних заявок ви можете побачити чіткі завдання щодо виписування індикаторів і результатів ваших проєктів.
Для зручності, залучення стейкхолдері і системності в підходах, ЄС використовує різні системи управління фінансами для розвитку і впровадження певних політик.
Спільне управління передбачає високий рівень розвитку систем адміністрування коштів органами влади на національному рівні. Таке управління відоме як використання структурних фондів ЄС. Спільне управління означає, що країна-реципієнт бере на себе частину відповідальності за управління коштами. Проєкти зі спільним управління можливі тоді, коли ЄС «довіряє» спроможності іншої країни розпоряджатися коштами. Система працює для членів ЄС, передбачає що країна має розбудовану систему.
На противагу цьому, існує пряме управління. В цьому випадку ЄС самостійно керує програмами і фінансуванням проєктів через відкриті конкурси. Країни-члени беруть участь як члени моніторингових комітетів, голосуючи за ті чи інші проєкти. Керуючи певною програмою, Єврокомісія використовує свої агенції, які виконують технічну функцію управління програмами. Найбільш відомими програмами з прямим управління, що діють на території України, є Горизонт Європа, Креативна Європа та Цифрова Європа. На сьогоднішній день Україна бере участь в усіх програмах прямого управління ЄС.
Існує також непряме управління, коли проєкти фінансуються ЄС, але реалізуються через підрядників. Такі програми направлені здебільшого на вирішення проблем за межами ЄС. Окремий Директор, який займається зовнішніми справами, наймає різні Агенції з поміж країн членів ЄС, міжнародні організації, а в деяких випадках — локальні організації. Такими проєктами в Україні є ЮЛІД, EU4PFM, EU4Business, EU4Digital, Uкraine4EU та інші. Відповідно, оголошені такими проєктами конкурси в Україні для локальних стейкхолдерів є простішими в адмініструванні, але передбачають звітування перед ЄК.
Можливості України для участі в програмах
Україна давно демонструє активний розвиток і стійкість громадянського суспільства, останні роки цей процес дійшов і до локального рівня. На локальному рівні НГО мають різну історію, досвід фандрайзингу і участі в проєктах. Найпоширеніший інструмент — це моніторинг дій влади, дещо складнішим механізмом є спільні питання розвитку, де потрібно не тільки критикувати, а й пропонувати, розбиратися в деталях, пропонувати варіанти, підтримувати і вибудовувати партнерські стосунки з органами влади, що буде запорукою прогресу і дасть можливість НГО займати певні сектори чи функції в розвитку території. До того ж, кількість фінансових можливостей, з ЄС зокрема, знаходиться не стільки в площині підтримки роботи НГО, скільки стосується підтримки розвитку територій чи політик.
Громадські організації на даному етапі свого розвитку проходять процеси, які вимагають системності і стратегічності в мисленні, навичок проєктного менеджменту і посилення спроможності. Проєкти, які надаються в рамках непрямого управління, є простими проєктами, зазвичай з малими бюджетами, нескладними процедурами і коротким терміном. Можна сказати, що вони дають перші знання щодо грантингу і розвитку потенціалу.
Проєкти в рамках прямого управління програм ЄС — це значно складніші конструкції, аплікаційні форми яких становлять 100 сторінок, вимагають демонстрації спроможності, наявності партнерств, зокрема міжнародних та з органами влади. Кількість громадських організацій, які можуть досягати такого рівня, є значно меншою.
Найскладнішим випадком є спільне управління, тут мова йде про участь в проєктах структурних фондів. Це буде можливо тільки після підтвердження щодо спроможності України, її національної і регіональної системи управління коштами, самостійно адмінутвати великі програми, оголошувати конкурси, реалізовувати самостійно великі інфраструктурні проєкти. Роль громадських організацій в таких процесах стосується можливості реалізовувати такі проєкти, маючи відповідний досвід.
Тож головним завданням для громадських організацій є навчання системному стратегуванню, посилення свого потенціалу як в проектному менеджменті, так і в процесах формування і реалізації політики на локальному рівні.
Для цього вже зараз необхідно починати розбиратися, як влаштовано стратегічне планування політик і реалізація пріоритетів як в ЄС. Оскільки наша авдиторія — це локальні організації, а не національні мережі різних секторальних політик, то нам варто зосередитися на пріоритетах політики згуртованості ЄС, політиці регіонального розвитку України, пріоритетах відновлення та розвитку територій.
Чим краще ви будете розуміти матрицю формування політик, тим більш змістовними будуть ваші проєктні пропозиції та ваші плани. Цілі, які ви хочете реалізувати, даватимуть більший ефект для розвитку території.
Як знайти допомогу для посилення спроможності
По-перше, через партнерства з іншими подібними організаціями в країнах ЄС. По-друге, через залучення ОМС до співпраці в різних формах. По-третє, через подачу на грантові конкурси.
Вже сьогодні нам відкритий доступ до європейських програм, які можуть допомогти поступово вибудовувати інституційну спроможність.
Наприклад, в нас діють транскордонні та транснаціональні програми. В межах транснаціональних програм можуть об’єднуватися країни, що є членами та кандидатами ЄС. В межах транскордонних — окремі прикордонні області. Всі ці програми створені для спрощення комунікації між європейськими країнами. В їх межах близькі географічно країни можуть об’єднуватися, щоб спільно вирішувати проблеми. Саме в них важливою є комунікація на локальному рівні та залучення ГО.
Однак, зараз навіть участь в цих програмах є для нас викликом. Адже країни-партнери далеко не завжди знають про можливість колаборації з українським ГО. Тому необхідно посилювати комунікацію в цьому напрямку та будувати сталі партнерства, брати участь в різних публічних заходах як в Україні, так і за кордоном.
На що звернути увагу при підготовці проєктів
Для реалізації проєкту через програму ЄС треба продумати його стратегічно. Це означає, що проєкт не має бути орієнтованим лише на поточні потреби. Метою проєкту не має бути просто заміна вікон чи побудова нової школи. Проєкт має бути пов’язаним зі стратегічним баченням майбутнього громади. Необхідно включати стейкхолдерів в планування, щоб вони вчилися брати участь у формуванні проєктів та бачити роботу в рамках програми як обов’язковий інструмент планування.
Створюючи проєкти під пріоритети політик ЄС, українські ГО вже сьогодні можуть шукати для їх реалізації європейських партнерів. Однак, для ефективності таких партнерств, потрібно також поступово приводити місцеві стратегічні документи до відповідності політикам ЄС. Необхідно, щоб над цим працювала як місцева влада, так і ГО.
Майбутні пріоритети ЄС
Кожні 7 років ЄС формує свій бюджет і визначає свої пріоритети. Поточні пріоритети були затверджені у 2021-ому році, а отже скоро відбудеться затвердження нової програми. І в ній, найімовірніше, будуть вже інші пріоритети.
Влітку 2024-го, ще до виборів в США, в ЄС було опубліковано звіт, який показав, що Європа втрачає свою позицію сильного світового гравця. Після перемоги Дональда Трампа це стало ще більше очевидним. Загалом зараз в європейських країнах є розуміння того, що необхідно спрямовувати кошти на розвиток економіки та впровадження інновацій. Тому з 2027-го року очікують оновлені цілі для політики розвитку територій:
- зміцнення конкурентоспроможності та інновацій;
- підтримка сфери оборони східних регіонів;
- доступне житло;
- водозабезпечення;
- підтримка переходу на «зелену енергію».
При цьому найбільше уваги приділятиметься саме збільшенню економічної конкурентоздатності та створенню інновацій.
Ми повинні розуміти, куди рухатиметься Європа, та підлаштовувати під це свої пріоритети, адже саме на це будуть спрямовані європейські програми.
Щоб працювати над першочерговим пріоритетом конкурентоспроможності, необхідна співпраця з бізнесом. Такі проєкти, хоч і складні у виконанні, необхідні для економічної стійкості. Тому важливо, щоб українські ГО та ОМС вже налагоджували зв’язки з локальним бізнесом. Також необхідне встановлення контактів з науковими установами, участь яких потрібна для компоненту інновації.
Ще одним важливим пріоритетом для України може бути пріоритет доступного житла. Адже в Україні наразі є брак житла для ВПО. Беручи участь в проєктах на цю тему, українські ГО зможуть розвивати і сферу архітектури, і сферу урбаністики, і сферу адміністрування, і сферу міської мобільності.
Корисні інструменти: портал грантів та тендерів ЄС
Цей сайт зібрав різні типи європейських програм, він спрямований на обмін досвідом та формування партнерств між учасниками. Тут також можна подивитися, які проєкти вже були підтримані в рамках різних програм.
Сьогодні Україна може брати участь в багатьох програмах ЄС. З переліку більше ніж 15 різних програм, НГО варто звернути увагу на програми «Громадяни, рівність, права та цінності», «Креативна Європа», «Горизонт Європа», «ЛАЙФ», «Цифрова Європа», «Єдиний ринок». Це ті програми, де НГО можуть знайти конкурси і партнерства для свого розвитку.
Подаючись на конкурси з цього сайту, уважно перевіряйте дати відкриття та подання, а також доступність конкурсу в Україні. Є одноступеневі та кілька ступеневі конкурси, розраховані на різний проміжок часу. На це також варто звертати увагу. Якщо конкурс триває півроку, то не варто чекати останнього дня, партнерства нерідко формуються задово до старту конкурсу. І вже за два місяці до старту ніхто не шукає партнерів для спільної подачі.
Обов’язково повністю читайте всі описові документи конкурсу, якими б довгими вони не були. Це вам допоможе економити час і ресурси щоб не подаватися туди де для вас немає пріоритетів.
В аплікаційній заявці варто писати те, що зазначається в умовах конкурсу, не відходити від запропонованих завдань та активностей, тем та пріоритетів. Однак, це ні в якому разі не означає копіювання тексту з описових документів. Вам потрібно показати, що ви розумієте умови конкурсу і можете застосувати їх у своєму проєкті.
Також у заявці варто використовувати живу лексику, не вдаватися зайвий раз до канцеляризмів. Пишіть лаконічно і не додавайте речень та вставних конструкцій, що не несуть змісту.
А от візуалізацію вашого проєкту додавати якраз треба. Це можуть бути схеми, карти чи візуалізація статистики. Однак, візуал також не повинен бути складним, перевантажений текстом або піктограмами.
Також варто додавати посилання на документи, це підсилить вашу заявку. Це може бути посилання на стратегічні документи, звіти чи рекомендації ЄС. Це продемонструє комісії, що ви розумієте контекст, в якому існує конкурс. Саме через це варто періодично витрачати час на читання доповідей та стратегій ЄС.
Враховуйте, що подаючись на конкурси з цього сайту, ви навряд чи переможете, якщо не маєте партнерів. Тому налагоджувати зв’язки з ОМС та локальним бізнесом, запрошуйте їх до співучасті, формуйте сталі партнерства в інших країнах і говоріть про бажання спільно подаватися на конкурси.
Корисні інструменти: Interreg Europe та keep.eu
Interreg Europe — це сайт та програма, створені Єврокомісією. Тут конкурси враховують ключові пріоритети ЄС.
Цей ресурс об’єднав найкращі практики і співпраці, він розрахований на обмін досвідом та покращення політик. Власне, цей ресурс підштовхує до того, щоб мислити категоріями політик, а не потреб, формувати політики на регіональному рівні.
Навіть якщо на даний момент немає конкурсу в межах програми, то можна подивитися найкращі приклади реалізованих проєктів. Сайт має велику базу проєктів, ініціаторами яких є міста, регіони, організації чи міністерства з різних країн. Сайт працює як мережа для ГО. Ви можете знайти організації, які є досвідченими в різних темах, зв’язатися з ними і будувати партнерства. Тут є контакти учасників та посилання на їх сторінки.
Сайт також пропонує велику базу інформації. Тут можна прочитати про програму загалом та її досягнення, про всі реалізовані проєкти. Проєкти розбиті по темах, можна шукати проєкти в конкретній країні, або регіоні. Програма включає проєкти, що стосуються широкого кола проблем: екології, культурної спадщини, економіки, адміністрування і т.д.
Конкурси в межах програми розраховані на ГО, що вже мають партнерства. Логіка програми в тому, що ГО не можуть формувати та впроваджувати політики самостійно, вони можуть бути лише частиною процесу. Тому для перемоги в конкурсі в межах програми важливо мати меморандум з місцевою владою.
Одна з найкращих можливостей, які надає ця програма — консультації стосовно будь-якої сфери політики згуртованості. За консультацією можна звернутися через муніципалітети. Ви описуєте проблему, а платформа знаходить експерта/місто/регіон, які вже розв’язали цю проблему. І організовує вам проєкт-консультацію. Варто уточнити, що ви не отримуєте кошти на розв’язання проблеми, лише поради, приклади та кращі практики, сценарії вирішення та подальшу комунікацію.
Окрім конкурсів, ця програма проводить заходи та семінари. Як правило, з них дійсно можна отримати багато корисної інформації про реалізацію політик ЄС, які ви можете використати для свого розвитку та розвитку вашої території. Їх записи ви можете знайти на ютуб-каналі програми.
Партнерства також можете шукати на сайті keep.eu. Це єдиний найбільший системний ресурс партнерських проєктів. Тут можливості партнерства розподілені по країнах та темах.
Партнерства та майбутнє ГО
Для того, щоб отримувати кошти від таких програм, як Interreg Europe, необхідні сталі партнерства. Найкраще, щоб вашим партнером була європейська організація чи інституція, яка вже брала участь у подібних проєктах. Ці партнерства можуть бути тривалими і є стратегічно важливими, навіть якщо ви спершу не виграєте проєкт. Такі партнерства і проєкти будуть підвищувати спроможність ГО і вчити вас мислити в категоріях європейських політик. Тому важливо виділяти гроші на нетворкінг, в також поступово змінювати власний спосіб мислення.
Важливо розуміти, як застосувати європейські пріоритети для стратегічного розвитку територій. Для цього треба залучати якомога більше стейкхолдерів, формувати партнерства в своєму середовищі: як з бізнесом, так і з ОМС. Адже самостійно досягти всіх необхідних системних змін майже неможливо.
У ОМС часто немає знань і спроможностей для створення стратегій, політик та прив’язування їх до проєктів. А такий підхід необхідний для євроінтеграції, забезпечити його можуть саме ГО. Працювати з ОМС може бути складно, але саме ГО зі знаннями у проєктному менеджменті можуть стати драйвером змін у цих інституціях. До того ж, саме так ГО можуть забезпечити сталість результатів своєї роботи.
Також важливо займатися стратегічним плануванням для самої організації. Подумайте, як бачите організацію в майбутньому і для чого подаєтеся на проєкти. Відповідно до цього вибудовуйте партнерства. Шукайте вікно для комунікації, яка може створити зміни, адже неможливо досягти всіх змін самотужки.