Відстань, яку можна не відчути

Стаття підготовлена в рамках проекту Міжнародного фонду “Відродження” та газети “Буковинське віче” “Україна-ЄС: повсякденне життя українця та європейця”

Стаття підготовлена в рамках проекту Міжнародного фонду “Відродження” та газети “Буковинське віче” “Україна-ЄС: повсякденне життя українця та європейця”.

Бувають і у дорослому житті казки

Кажуть, що у великого Ганса Андерсена була навіть казка про Ісаака Ньютона. Все було б нічого, якби не цікава випадковість – схоже, що дружні відносини цих людей призвели до відміни всіх законів земного тяжіння. В інакших умовах і рахуючись із явищами природи подолати потягом за 11 годин відстань в більш ніж 800 км малоймовірно. Дана дистанція простягається від Копенгагену (Данія) до Амстердаму (Нідерланди). Для порівняння, в Україні, щоб добратися потягом з західного містечка Чернівців до столичного Києва відстанню в бл. 500 км цього часу не вистачить, а то й додати зо кілька годин. Тільки задуматись: далека Данія може так швидко стати близькою Нідерландам. Все це відбувається тільки завдяки добре налагодженій і розвинутій транспортній інфраструктурі кожної з європейських країн. Насправді, європейці завжди дбали про власний комфорт і швидкість. Цієї якості в них не віднімеш.
Зрозуміло, що транспортне сполучення в Данії. Як і в цілому у ЄС задоволення не з дешевих, але повірте, воно варте того. Так ось, якщо взяти до уваги національні особливості цієї країни, то можна дізнатися багато чого нового. Навіть із тим наскільки  гарно розвинута мережа громадського транспорту все одно данці роблять акцент на рекламі і популяризації цього виду пересування. Вони пишаються тим рівнем, який надається перевізниками, тим комфортом, швидкістю і оперативністю. Цікавим фактом є те, що в Данії великий процент автобусів, які обладнані безкоштовним Wi-Fi, але можливість скористатись ним є лише у резидентів держави.

Задоволення коштує грошей, а дешевше крутити педалі

Ми вже зазначали, що у Данії відмінно розвинений транспорт. При цьому, всі види сполучень є доступними для пересічних данців. Регулярні авіарейси з’єднують між собою основні великі міста країни. Також на великі відстані можна подорожувати залізницею. Сучасні потяги слідують точно за розкладом, єдиний недолік – висока вартість проїзду. Щоб заощадити, потрібно заздалегідь придбати квиток на сайті залізниці. Під час вихідних або канікул краще додатково зарезервувати місце. Це також одна з переваг, тим більше для сучасних європейців. Не виходячи з дому і не відстоюючи величезні черги, кількома кліками миші, можна самостійно подбати про найближчі заплановані вихідні.
Крім того, регулярні рейси між містами здійснюються міжміськими автобусами. До деяких островів в Данії можна дістатися тільки на поромі. Крім цього всього існує більше 50 внутрішніх рейсів, які з’єднують материк з найближчими територіями.
Не варто забувати, що європейці активно дбають і про навколишнє середовище, і про себе, тому улюбленим транспортом місцевих жителів – велосипед. Для цього Данія фактично порізана велосипедними трасами, по яким дуже зручно пересуватися. Орендувати велосипед можна за 6 євро на день або 36 євро на тиждень, залишивши заставу в 26 євро. З травня по жовтень в Копенгагені можна взяти велосипед безкоштовно, внісши як депозиту монетку в 3 євро. Подаємо вартість у євро-валюті, щоб легко орієнтуватися. Хоча всі розрахунки в країні відбуваються виключно данською кроною.
Загалом, данська влада фанатично переслідує ціль зробити максимально комфортним пересування саме велосипедами. До основних зручностей цього виду пересування належать: чітке розмежування між велодоріжками і автошляхами; спеціальні знаки, які вказують відстані до сервісних центрів; апарати для підкачки спущеного колеса, які розташовані через кожні 1,5 км. В них можна знайти і інші інструменти для ремонту, а також телефон, який з’єднає з найближчим сервісним центром; для велосипедистів, які багато їздять містом, встановлено спеціальні поручні для рук і ніг, біля яких зручно зупинятись щоб перепочити не злізаючи з велосипеда; сміттєві баки скрізь по шляху є дещо нахиленими, щоб в них можна було викинути сміття находу.

Екологічні норми і заохочення до оздоровлення
Для того, щоб зрозуміти, якою ціною в Данії ведеться екологічна політика, то можна навести простий приклад. Щоб орендувати автомобіль в Данії, потрібна банківська картка та міжнародні водійські права. Вартість прокату починається від 40 євро за добу. Варто звернути увагу, що у великих містах серйозні проблеми з паркуванням, тому багато водіїв вважають за краще залишати машину на стоянці і пересуватися на громадському транспорті.
Зважаючи на те, що у Данії протяжність автошляхів становить майже 72 000 км і всі до єдиного укладені асфальтовим покриттям, то у більшості мешканців виникає бажання мати власне авто. Хоча, на купівлю машини в Данії йде 20% націнка, а оренда машини в Данії – одна із найдорожчих в Європі (оренда автобізнес класу – 600 євро за добу). Така політика ведеться не стільки, щоб залякати, а більше з метою пробудити громадянську позицію кожного данця і просто потурбуватися про навколишній світ пожертвувавши задоволенням від сидіння в кріслі авто. Цим і відрізняється Європа: нікого не змушуючи, влада спонукає до правильного висновку.

Грегорі Перон, переклад та алаптація тексту Андрія Волошина, «Буковинське віче»

 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: