Ваші питання і наші відповіді щодо конкурсу «Залучення громадянського суспільства до переговорів про вступ України у ЄС»

Ви питали – ми відповідаємо. 13 січня команда програми “Європа і світ” презентувала новий конкурс «Залучення громадянського суспільства до переговорів про вступ України у ЄС». Його мета – підтримка залучення громадянського суспільства до переговорів про вступ України у ЄС.

“Ми очікуємо, що завдяки цьому конкурсу громадські організації стануть сильнішими, активніше долучатимуться до переговорного процесу та робитимуть свій внесок у важливі обговорення для вступу України в ЄС. Також хочемо, щоб суспільство більше знало про ці зміни, а публічні діалоги про нові політики і закони, пов’язані з євроінтеграцією, були якіснішими й конструктивнішими.”, – говорить Дмитро Шульга, директор програми.

Подавати проєктні пропозиції можна до 29 січня, 15:00 за київським часом, через систему електронних конкурсів Міжнародного фонду “Відродження”. Результатів слід очікувати не раніше 10 березня 2025 року. 

На основі питань, які ми найчастіше чули під час презентації конкурсу, підготували короткий Q&A. Сподіваємось, цей матеріал стане в пригоді організаціям, що готують проєктні пропозиції на цей конкурс. Детально про вимоги і пріоритети читайте у конкурсному оголошенні. 

Хто може подаватися на конкурс? 

Громадські організації, аналітичні центри, спілки, асоціації, товариства та інші об’єднання, зареєстровані відповідно до українського законодавства як неприбуткові або благодійні організації. Тобто реалізовувати грант юридично можуть лише українські організації, а міжнародні організації можуть виступати партнерами.

Хто не може брати участь у конкурсі? 

З основним переліком загальних критеріїв щодо учасників конкурсів, які проводить Фонд “Відродження”, можна ознайомитись у цьому відео. 

Конкурс не передбачає надання підтримки суб’єктам господарювання, які мають на меті отримання прибутку (зокрема, фізичним особам-підприємцям), державним та комунальним підприємствам та установам, політичним партіям, органам державної влади, органам місцевого самоврядування, релігійним організаціям та приватним (фізичним) особам.

Чи є пріоритетні напрямки серед 35 сфер політик і права ЄС, які охоплюють переговори про вступ, на які необхідно зробити фокус при підготовці проєктної пропозиції?

Усі 35 розділів, які охоплюють переговори, тематично відповідають нашим потребам. Зокрема, 34 з них чітко відображають ключові напрями політик і права ЄС, які для нас є пріоритетними. Головне завдання полягає у демонстрації вашої компетентності, спроможності працювати у цих сферах і чіткого розуміння цілей, яких необхідно досягти.

Чи обов’язково мати досвід роботи в цих напрямках?

Так, для успішної реалізації проєкту важливо продемонструвати свою експертизу, підкріплюючі її аргументами та реальними напрацюваннями, партнерствами, які вам необхідно надати при заповненні заявки. Інформація про ваш досвід, причини вибору саме цієї тематики, а також резюме ключових членів команди необхідні для розуміння – хто саме буде залучений до реалізації проєкту.

Зверніть увагу, що перевага буде в тих організаціях, де команда буде готова одразу розпочати реалізацію проєкту. Тому якщо ви лише планує розпочати формування або визначення завдань, це значно знижує шанси на підтримку.

Чи варто вказувати якщо організація активно співпрацює з міністерствами та іншими установами ?

Так, якщо ви маєте налагоджену співпрацю про це варто зазначити при заповненні форми. Також важливо надати листи підтримки. Наявність таких документів підтверджує ваші заяви та демонструє реальність партнерських відносин.

Фокус аналітики повинен мати регіональний чи національний характер? 

Фокус аналітики в рамках цього конкурсу має переважно загальнонаціональний характер, оскільки він спрямований на залучення до переговорів про вступ на національному рівні.

Організації, які працюють на місцевому рівні, також можуть подавати проєкти, якщо їхні ідеї мають потенціал набути національного масштабу. Якщо ж ваш проєкт орієнтований виключно на місцевий рівень, можливо, вам буде доцільніше розглянути участь у майбутньому конкурсі, який ми плануємо оголосити незабаром. Цей новий конкурс буде присвячений підтримці ініціатив на місцевому рівні, пов’язаних із європейською інтеграцією.

Тому, якщо ваша ініціатива відповідає загальнонаціональному контексту – цей конкурс для вас. 

З якими темами можна працювати, якщо це проєкти з інформування громадськості щодо євроінтеграції?

Якщо ви орієнтуєтеся на роботу з українською громадськістю, важливо сфокусуватися на комунікації конкретних тем або питань. Це мають бути складні для широкої аудиторії, але значущі теми, які потребують пояснень доступною мовою, щоб уникати маніпуляцій і створювати чітке розуміння. 

Важливо, щоб ви чітко конкретизували теми, над якими плануєте працювати. Заявки, що залишаються на занадто загальному рівні, наприклад, просто розповіді про те, що таке Європейський Союз, вже не є актуальними. 

Чи можуть в рамках проєкту бути профінансовані соціологічні дослідження для «скринінгу» динаміки громадської думки українців про євроінтеграцію, її прогрес чи результати? 

Соціологічні дослідження самі по собі, зокрема аналіз громадської думки, не можуть бути основою проєкту в межах цього конкурсу, проте вони були складовою частиною більшої комплексної діяльності.

Проєкт має передбачати не лише збір даних, а й чітке розуміння того, як ці результати будуть надалі використані на практиці. 

Чи може бути підтримана робота ГО саме в переговорних робочих групах?

Так, експертна робота громадських організацій над питаннями, що напрацьовуються у переговорних робочих групах може бути підтримана в рамках даного конкурсу, якщо ваш проєкт спрямований на допомогу та посилення діяльності таких груп. Важливо, щоб ця допомога мала практичний ефект і була чітко аргументована у вашій заявці.

Однак варто врахувати, що безпосередня підтримка діяльності робочих груп як таких не є метою конкурсу, оскільки робочі групи є урядовими структурами. 

Які витрати є прийнятними та неприйнятними? 

Прийнятними вважаються витрати бюджету проєкту, які:

  • необхідні для виконання проєктної діяльності;
  • фактично виникатимуть протягом терміну виконання проєкту;
  • відповідають принципам доцільності та відповідності витрат, включно з принципами «найвища якість за найнижчу ціну» і ефективності витрат;
  • можуть бути коректно задокументовані, обґрунтовані та зрозумілі, а також підкріплені відповідною документацією фінансово-бухгалтерської звітності.

Неприйнятними є витрати бюджету проєкту, пов’язані з:

  • підготовкою проєктної пропозиції для участі в конкурсі;
  • створенням та реєстрацією організації;
  • сплатою боргів;
  • відшкодуванням витрат, пов’язаних із коливанням валютного курсу;
  • наданням прямої фіскальної підтримки державним органам влади;
  • політичною діяльністю чи релігійною пропагандою;
  • діяльністю, що веде до прямої або опосередкованої дискримінації будь-яких соціальних верств;
  • проєктами, спрямованими на отримання прибутку від діяльності;
  • будівництвом або ремонтними роботами;
  • закупівлею гуманітарної допомоги та/або військового обладнання; 
  • закупівлею транспортних засобів та/або предметів розкоші та відповідних послуг;
  • наданням фінансової допомоги третім організаціям (регрантинг).

У рамках цього конкурсу витрати на офісні потреби, як-от оренда, комунальні послуги чи інтернет, можуть бути передбачені, якщо вони необхідні для реалізації проєкту. Проте такі витрати мають бути чітко прописані у вашому бюджеті.

Зверніть увагу, що в розділі “Інші витрати” бюджету проекту, потрібно максимально деталізовано та відповідно реальним потребам проєкту зазначити передбачені витрати – по напрямках роботи в команді, тривалості залучення кожного виконавця тощо.

Чи можна закладати витрати на відрядження в рамках проєкту?

Діяльність у межах проєкту має реалізовуватися відповідно до чинного українського законодавства. Якщо йдеться про відрядження, їх можна оформити для працівників вашої організації.

Якщо ж у проєкті передбачена співпраця із залученими експертами, необхідно укладати з ними окремі договори. Усі витрати, пов’язані з такою співпрацею, мають бути чітко обґрунтовані в кошторисі, щоб було зрозуміло, які саме послуги вони надають і як вони представляють інтереси вашої організації.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: