Україна та Енергетичне Співтовариство: Дорогою реформ

Дослідження, виконане громадською коаліцією "Енергетичні реформи", щодо стану справ у просуванні України в імплементації європейського енергетичного законодавства в рамках Енергетичного Співтовариства. Дослідження проведене за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду "Відродження" і вперше представлене 11 листопада 2015 року.

Дослідження, виконане громадською коаліцією “Енергетичні реформи”, щодо стану справ у просуванні України в імплементації європейського енергетичного законодавства в рамках Енергетичного Співтовариства. Дослідження проведене за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду “Відродження” і вперше представлене 11 листопада 2015 року.

Наводимо ключові висновки:

 Чим тісніша співпраця «чемпіонів» реформ серед гілок влади, тим швидше та якісніше проходять реформи. Особливістю реформ після 2014 року стало те, що краще запрацювали соціальні ліфти, і в органи влади – уряд, парламент, профільні міністерства – зайшли нові політики і службовці.

Багато з них мотивовані проводити реформи і демонструвати результат. Ключові закони – про ринок газу, про стимулювання енергії з відновлюваних джерел енергії, про
енергосервісні контракти – були проведені в першу чергу силами цих «чемпіонів». І навпаки, як тільки між «чемпіонами» у гілках влади виникають політичні чи інші розбіжності, які не долаються – результат ухвалення рішень, як правило, негативний.

Зовнішній фактор залишається важливим для збереження швидкого темпу реформ. Чим більше міжнародних фінансових організацій фіксує окрему реформу як вимогу для виділення кредитних коштів або грантової допомоги, і чим більший обсяг такої допомоги, тим більше шансів на втілення цієї реформи. Прийняття закону про ринок газу було однією з вимог Світового банку для виділення чергового траншу уряду, це стало аргументом і для парламенту щодо пришвидшення його обговорення та схвалення. Прив’язка чітких змін в енергетиці до фінансової допомоги за принципом “more for more” має зберегтись.

Співпраця зацікавлених сторін з експертами, зокрема із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства, збільшує шанс на більш якісні реформи. У тих сферах, де були безпосередньо долучені експерти Секретаріату Енергетичного Співтовариства, процес реформ відбувався швидше, і діалог між основними політичними силами відбувався більш ефективно. Привнесення міжнародного досвіду, перенесення дискусій на рівень конкретних механізмів, і навіть підготовка проектів законів та ключових підзаконних актів з ініціативи Секретаріату Енергетичного Співтовариства зменшували роль політичного фактору і дозволили основним зацікавленим сторонам (найчастіше – народним депутатам) швидше знаходити компроміс.

Попри наявність політичної волі, залишається «другий рівень» перешкод для успішних реформ – система прийняття рішень, вплив фінансово-промислових груп та політизація процесу. Починаючи з 2014 року, усі гілки влади задекларували готовність робити реформи для реальної європейської інтеграції України. Для цього було розроблено плани з чіткими цілями, графіками та індикаторами їх досягнення. Разом із тим, попри численні спроби зробити процес реформ автоматизованим, зокрема через прийняття планів імплементації директив, він все одно вимагає постійного втручання та контролю. Серед основних причин – нереформована система державної служби, яка дозволяє затягувати процес прийняття рішень, збереження впливу бізнесу на політичні рішення та використання змісту непопулярних реформ для цілей політичної боротьби, що блокує досягнення консенсусу серед політичних гравців.

Спроби автоматизувати реформи створили багато дублюючих ініціатив, які мають бути гармонізовані. Намагаючись тримати «єдину рамку» в процесі реформ, різні органи влади ініціювали низку проектів з просування та моніторингу реформ, у тому числі в енергетиці. Але, попри спільні цілі,
більшість із таких механізмів існують автономно один від одного, не стимулюючи більшу комунікацію між основними стейкхолдерами. Гармонізація таких проектів, сприяння кращій комунікації між залученими органами влади може не лише покращити моніторинг та просування реформ, але і зробити експертизу рішень більш якісною та динамічною.

Найбільшим викликом для України буде перехід від прийняття реформ до їх реальної імплементації. Якщо процес прийняття нових «правил гри» в енергетичному секторі уже розпочато на рівні законодавства та підзаконних актів, то їх реалізація все ще залишається завданням для уряду бізнесу та громадськості.

Дуже важливим в цьому процесі є моніторинг імплементації та попередження спроби викривити ті ідеї та цінності, закладені в європейському законодавстві, заради яких проводяться реформи. Серед основних завдань залишається посилення публічності і прозорості органів влади та бізнесу в енергетичному секторі.

Протягом 2014-2015 років було досягнуто значного поступу у посиленні публічності органів влади та державних компаній. Разом із тим, зростання цін і тарифів на енергоносії, відкриття ринків для іноземних компаній вимагають подальших змін – зокрема налагодження кращої комунікації зі споживачами, оперативного реагування на скарги та швидшого доступу до будь-якої інформації, яка не є конфіденційною або таємною. 

З рекомендаціями, аналізом виконання кожної директиви та регламенту, можна ознайомитися в повній версії дослідження.

Контакти: DiXiGroup, Антон Антоненко, 044 253 66 94, antant@dixigroup.org

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: