Пропозиції до проекту наказу МОЗ про створення доступних аптек для людей з інвалідністю

БФ “Прометей” опублікував коментар до проекту наказу Міністерства охорони здоров’я №723 про створення доступних аптек для людей з інвалідністю

БФ “Прометей” опублікував коментар до проекту наказу Міністерства охорони здоров’я №723 про створення доступних аптек для людей з інвалідністю. Матеріал підготовано в межах проекту “Доступна Україна” за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

Громадське обговорення проекту наказу МОЗ №723 щодо створення доступних аптек для людей з інвалідністю

Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) України на своєму сайті опублікувало проект Наказу МОЗ України “Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами” від 27.09.2013 за посиланням http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20130724_0.html.

Даний наказ своїм пунктом 3.5.7 регулює необхідність створення умов доступності до аптек для людей з обмеженими фізичними можливостями. Проект Наказу виставлений на громадське обговорення. У зв’язку з чим просимо всі громадські організації, а зокрема організації, які працюють в проблематиці інвалідності, висловити свою точку зору і звернутися напряму за вказаними нижче контактами з метою підтримати нашу ініціативу або надати свою.

Короткий аналіз ситуації

На даний час п. 3.5.7 Наказу МОЗ №723 виглядає так: «Створити необхідні умови для доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями до аптек». Дане формулювання не визначає чіткого механізму визначення та створення умов доступності до аптек, що веде до повсюдних порушень, які бачить кожен з нас у будь-якому місті України. Судовий процес, що стався в м. Дніпропетровську, а зокрема Постанова Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду щодо дискримінації за ознакою інвалідності від 28.11.2011 року у справі №2а-12740/11/0470 за позовом О.Журавко до Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Дніпропетровській області та Аптеки №124 Товариства з обмеженою відповідальністю «Фармастор» дало підстави для ініціації змін у даній сфері. Влітку поточного року, МОЗ зробило спробу змінити Наказ №723, проект змін якого так само був виставлений на обговорення громадськості, але не був підтриманий ні громадськими організаціями, ні представниками аптечного бізнесу. До речі, кажучи про останні, можна на власні очі побачити процеси антилобіювання подібних змін представниками сфери бізнесу торгівлі лікарськими засобами. У статті, розташованій на форумі “Аптека”, а вірніше в її коментарях, можна чітко побачити настрої даного підприємницького середовища, які, м’яко кажучи, показують нерозуміння проблем людей з обмеженими фізичними можливостями. Скажу більше: деякі висловлювання в коментарях кажуть про заклики аптекарів для об’єднання в боротьбі проти побудови пандусів! Задумайтеся… Як з такою свідомістю можна йти до Європи ? Але це зовсім інша тема – тема адаптації суспільства до потреб людей з інвалідністю, громадські процеси якої, судячи з коментарів, необхідно в терміновому порядку активувати в Україні.
 
Повернувшись до нашої теми, з метою підтвердження слабкої реалізації п. 3.5.7 можна навести результати аналізу моніторингу архітектурної доступності фізичного оточення (включаючи аптеки) обласних центрів України, проведеного 2013 року БФ “Прометей”, статистичні результати якого свідчать, що з 616 досліджених аптек 282 (50%) є повністю недоступними, 108 (19%) –частково доступними, і тільки 176 (31%) можна визначити як доступні для людей з інвалідністю. Результати моніторингу аптек розміщені на «Електронній мапі доступності “Socio”».
 
На даний час з’явилися всі підстави для зміни регуляторних актів у даній сфері, і, що найважливіше, простежується розуміння необхідності змін вищим керівництвом країни в особі керівництва МОЗ. Наше завдання, завдання громадських працівників, максимально вплинути на прийняття остаточного рішення, з метою не допустити повторної помилки формулювання, а найголовніше – не дати представникам МОЗ піти на поводу у підприємницького середовища (аптечного бізнесу) і не прийняти «розмите» рішення, яке дискримінує права людей з інвалідністю і дасть можливість власникам аптек знову встановлювати небезпечні швелери, кнопки, пандуси з великим кутом, замість створення умов доступності до своїх аптек за європейськими стандартами, які сприяють веденню самостійного способу життя людьми з інвалідністю, що безпосередньо відповідає 19 ст. Конвенції ООН про права інвалідів.

Просимо всіх ознайомитися з Проектом Наказу, а також із нашою ініціативою щодо його зміни й висловити свою точку зору, особисто звернувшись за вказаними електронними адресами:
Міністерство охорони здоров’я України
за адресою – 01601, м. Київ-601, вул. Михайла Грушевського, 7, e-mail: moz@moz.gov.ua; Курлова Вікторія Сергіївна, (044) 200-07-93;
Державна служба України з лікарських засобів
за адресою – 03115, м. Київ-115, просп. Перемоги, 120, e-mail: diklz@diklz.gov.ua; Речкіна Олена Петрівна, (044) 393 21 41;
Державна служба України з питань регуляторної політики
за адресою – 01011, м. Київ, вул. Арсенальна, 9/11, e-mail: mail@dkrg.gov.ua.
 
Наша організація подала на розгляд наступну пропозицію (повний текст):

Ініціативи щодо змін і доповнень від БФ «Прометей» до проекту наказу МОЗ України “Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами”
 

Шановні колеги!

Просимо врахувати Вас наші поправки в зміні Наказу МОЗ №723, які викладені для обговорення в Проекті наказу МОЗ України “Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами”.

Вважаємо що пункт 4.3 Проекту Наказу МОЗ №723, а саме абзац п’ятий підпункту 3.5.7 (“створити умови для вільного (безперешкодного) доступу інвалідів та інших маломобільних груп населення до аптек і послуг, що в них надаються”), відповідно до вимог статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» необхідно змінити і викласти в наступній редакції:
3.5.7 “створити умови для вільного (безперешкодного) доступу інвалідів та інших маломобільних груп населення до аптек і послуг, що в них надаються,
відповідно до ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” (діючи) та «ДСТУ-Н Б В.2.2-31:2011 ( інструкція з облаштування будинків і будинків цивільного призначення елементами доступності для осіб з вадами зору та слуху» (діючий))”.
3.5.7.1 визначення “умов доступності” підтверджувати «Протоколом про стан дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів щодо безперешкодного доступу мало мобільних груп населення (МГН) до будинків та споруд (прийняті Держбудінспецією України)»
3.5.7.2 Неможливість переобладнання аптеки відповідно до ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення” підтверджувати висновком експертизи ДАБК
3.5.7.3 У разі, якщо діючі об’єкти неможливо повністю пристосувати для потреб інвалідів згідно висновку ДАБК, здійснюється їх розумне пристосування з урахуванням універсального дизайну, за погодженням з громадськими організаціями інвалідів
 
Зауваження
 
Вважаємо за необхідне власникам аптек, яким видано Ліцензії до даних змін, надати період в 12 (18) місяців для проведення необхідних дій для виконання вимог п 3.5.7 (у новій редакції).
 
Розуміючи завзяту протидію, яка виникає з боку представників аптечного бізнесу, які не зацікавлені в проведенні таких змін, котрі накладають додаткові зобов’язання, включаючи фінансові, на власників аптек і аптечних мереж, пропонуємо МОЗ встановити перехідний період з метою надати час для проведення необхідних перетворень. У свою чергу, просимо в роз’яснювальній записці до Наказу вказати, що дані зміни спрямовані на реалізацію основних прав і свобод людей з інвалідністю, а також необхідні для реалізації європейських стандартів життя, зокрема що стосуються приведення фізичного оточення до потреб інвалідів. Вважаємо, що дані зміни є адаптацією українського законодавства до законодавства ЄС і підтверджують спрямованість вищого керівництва країни, в особі керівництва МОЗ, до процесів євроінтеграції України в ЄС.

Підстава
 
Запропонована нами редакція П.П 3.5.7, являє собою чіткий механізм визначення “умов доступності”, які необхідні для дотримання власниками аптек на своїх об’єктах. На підставі Пункту 3.5. 9 (а) чинного Наказу МОЗ №723 а саме, «розміщуватися у виведеному із житлового фонду окремому будинку або у вбудованому (прибудованому) ізольованому приміщенні на першому поверсі з окремим самостійним виходом назовні із торговельного залу за винятком випадків, передбачених цим підпунктом», визначено, що аптеки зобов’язані розташовуватися в окремому будинку або у вбудованому (прибудованому) ізольованому приміщенні з окремими входами. Облаштування даних типів будинків та споруд, а саме їх пристосованість для доступності маломобільних груп населення в Україні, законодавчо визначені ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”. Відповідно для забезпечення «умовами доступності» будівель аптек необхідно приведення їх у відповідність до необхідних норм, а саме ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» , що, на наш погляд, є повністю логічним. Дана поправка приведе у відповідність регулятивну політику в даній сфері.
 
П. 3.5.7.1 визначає механізм підтвердження наявності / відсутності «умов доступності» на об’єкті. «Протокол про стан дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів щодо безперешкодного доступу мало мобільних груп населення (МГН) до будинків та споруд (прийнятий Держбудінспецією України)» повинен стати обов’язковою вимогою до пакету документів, необхідних для отримання Ліцензії для провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами.

П. 3.5.7.2 визначає механізм визначення неможливості створення умов доступності на об’єкті з тих чи інших технічних причин
П. 3.5.7.3 визначає механізм розумного пристосування аптек до потреб людей з інвалідністю, у випадку неможливості створення «умов доступності» згідно з ДБН В.2.2-17:2006.

Пояснювальна записка
 
Пункт 3.5.7 чинного Наказу МОЗ №723, а саме «створити необхідні умови для доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями до аптек» повсюдно призводять до систематичних порушень, оскільки немає механізму чіткого визначення «умов доступності». Даний пункт трактується власниками об’єктів у свавільної формі, що дозволяє їм порушувати вимоги статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» у вигляді установки «кнопок виклику», швелерів або рейок або «неправильних» пандусів, які не відповідають чинним ДБН.
 
Так само виконання вимог П.П 3.5.7 не береться до уваги регіональними Службами з контролю за лікарськими препаратами, оскільки немає чіткого механізму визначення умов його виконання, а саме наявності «умов доступності», що, в свою чергу, дає можливість видавати Ліцензії аптекам, у яких повністю або частково відсутні умови доступності для людей з інвалідністю, а також при проведенні планових (позапланових) перевірок робити висновки про виконання умов п.п.3.5.7 аптеками, у яких за фактом повністю або частково відсутні «умови доступності» для людей з інвалідністю.
Дані припущення підтверджуються Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду щодо дискримінації за ознакою інвалідності від 28.11.2011 року у справі №2а-12740/11/0470 за позовом О.Журавко до Державної інспекції з контролю якості лікарських засобів в Дніпропетровській області та Аптеки №124 Товариства з обмеженою відповідальністю «Фармастор».

Також повсюдне недотримання вимог П.П 3.5.7 підтверджуються аналізом моніторингу архітектурної доступності фізичного оточення (включаючи аптеки) обласних центрів України, проведеного 2013 року БФ “Прометей”, статистичні результати якого свідчать, що з 616 досліджених аптек 282 (50%) є повністю недоступними, 108 (19%) частково доступними і тільки 176 (31%) можна визначити як доступні для людей з інвалідністю. Результати моніторингу аптек розміщені на «Електронної мапі доступності “Socio”».
 
Запропонована МОЗ нова редакція Проекту Наказу №723 також не має чіткого визначення розуміння «умов доступності», необхідних для аптек. Статті 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» носять загальний декларативний характер, про необхідність створення умов доступності у всіх сферах життя суспільства.
 
МОЗ своїм Наказом зобов’язаний конкретизувати виконання Статті 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» у своїй сфері адміністративного управління, зокрема в регулятивній діяльності з контролю за роздрібною торгівлею лікарськими препаратами, у вигляді чітких регулятивних механізмів реалізації Закону, а не просто посилатися на нього. Зміни в запропонованій МОЗ редакції Наказу №723 не принесуть ніяких практичних поліпшень і ніяк не вплинуть на виконання суб’єктами господарської діяльності (аптек) П. 3.5.7.
 
Зауважимо більше, запропонований пункт 3.5.7 Проекту Наказу МОЗ №723, який по своєї суті посилається на ст.26, 27 “Закону про соціальної захищеності інвалідів”, без визначення чіткого механізму реалізації дасть можливість власникам аптек скористатися вимогами абзацу 2 ст. 27, а саме «у разі якщо діючі об’єкти неможливо повністю пристосувати для потреб інвалідів, за погодженням з громадськими організаціями інвалідів здійснюється їх розумне пристосування з урахуванням універсального дизайну», що призведе до повсюдним відмовам від забудови пандусів та пошуку інших шляхів створення “примарних умов доступності”, у вигляді установки “кнопок” і “швелерів”, посилаючись на нібито неможливість облаштування пандусами або будь-якими іншими засобами якісної доступності свої аптеки. Дана ситуація існує на даний час і не зміниться після прийняття запропонованої МОЗ редакції Наказу №723 з однієї простої причини, а саме через відсутність в П. 3.5.7 прописаного чіткого механізму визначення та створення “умов доступності” аптеки.

Врегулювання

Пункт 3.5.9 (а) чинного Наказу МОЗ №723 визначає, що аптека є окремим будівлею або спорудою з виділеним самостійним входом. Будівельні вимоги до будівель і споруд в Україні, щодо їх пристосованості до потреб маломобільних груп населення, якими є і аптеки, регулюється чинними ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”.
 
ДБН В.2.2-17:2006 розроблені з метою реалізації вимог статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» та стосуються будівель і споруд громадської інфраструктури, а значить, повинні бути застосовані і до аптек, які є частиною фізичного оточення, що повинно, в свою чергу, відобразиться в П. 3.5.7. Проекту Наказу МОЗ №723.
 
Висновки
 
Вважаємо за необхідне видачу Ліцензій проводити тільки тим аптекам, будівлі яких відповідають вимогам ДБН В.2.2-17:2006 “Будинки і споруди. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення”, що, у свою чергу, в повному обсязі реалізує вимоги статей 26 та 27 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».

Контакти:
БФ “Прометей”
Олег Дрюма
099 563 83 11
fondprometei@mail.ru

***

Європейська програма Міжнародного фонду “Відродження” сприяє європейській інтеграції України через поєднання зовнішних вимог Європейського Союзу, які випливають із підписаних міжнародних домовленостей, з підтримкою їх відстоювання та просування з боку українського громадянського суспільства, громадських організацій, які працюють заради утвердження європейських цінностей відкритого суспільства в Україні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: