Надання адмінпослуг: чи завжди зміни краще, ніж їх відсутність?

Наталія Максименко, активістка Центру “Доброчин”, опублікувала статтю за підсумками моніторингу роботи Центру надання адміністративних послуг у місті Городня (Чернігівська область)

Наталія Максименко, активістка Центру “Доброчин”, опублікувала статтю за підсумками моніторингу роботи Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) у місті Городня (Чернігівська область). Моніторинг здійснено за підтримки програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”.

Надання адмінпослуг: чи завжди зміни краще, ніж їх відсутність?
Наталія Максименко

З’ясування позитивних та проблемних аспектів діяльності Центру надання адміністративних послуг відбулось під час проведення фокус-групи з представниками Городнянської райдержадміністрації 11 вересня 2014 року. Для обговорення якості обслуговування фізичних та юридичних осіб Городнянщини зібрались: заступник голови Городнянської РДА Олександр Верхуша, завідувач сектору адміністративних послуг (керівник ЦНАПу) Світлана Шпигар, завідувач Городнянського районного сектору Управління державної міграційної служби Олександр Буй, начальник реєстраційної служби Городнянського районного управління юстиції Юрій Ткач та державний реєстратор РС Городнянського РУЮ Світлана Демянцева. Захід організовано та проведено чернігівською громадською організацією Центр «Доброчин».

Центр надання адмінпослуг як постійно діючий робочий орган Городнянської районної державної адміністрації працює з квітня 2013 р. і надає суб’єктам звернень 27 послуг, в тому числі 10 – дозвільного характеру. Найбільш популярні – оформлення та видача паспорта громадянина України після досягнення 16-річного віку, видача посвідчень батьків багатодітної сім’ї та дитини багатодітної сім’ї, затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність або в оренду, надання дозволу на виділення в натурі (на місцевості) земельної ділянки.

Відповідно до розпорядження КМУ від 16 травня 2014 р. №523-р, з 1 жовтня 2014 року виключно через ЦНАПи має відбуватися державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб, які мають намір стати підприємцем, і надання ще 18 послуг реєстраційної служби, пов’язаних з держреєстрацією юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, громадських об’єднань та друкованих засобів масової інформації з місцевою сферою розповсюдження. Також через ЦНАПи мають надаватися послуги міграційної служби, а з 1 січня 2015 року – послуги, що пов’язані з державною реєстрацією земельних ділянок, та деякі інші. Проте аналіз можливостей організації надання вказаних послуг через ЦНАП виявляє що це щонайменше призведе до збільшення кількості процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг, та збільшить термін їх надання, що ніяк не сприятиме покращенню доступності та зручності для суб’єктів звернень. Наприклад, такі послуги, як реєстрація місця проживання особи та зняття з реєстрації місця проживання, надаються міграційною службою невідкладно (згідно з законом, в день подання особою документів). Тобто зараз для отримання послуги достатньо одного звернення, а в разі отримання послуги через адміністратора потрібно здійснити мінімум два візити до ЦНАПу. Надання розширеного переліку адмінпослуг потребує збільшення штату ЦНАПу (при тому, що можливості перерозподілити спеціалістів немає) та витрат на його утримання. Великою проблемою і перешкодою для організації ефективної взаємодії з суб’єктами надання послуг є відсутність електронних інформаційних баз даних.

Отже, у зв’язку з затвердженням Кабміном переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через ЦНАПи, на рівні ЦНАПу райдержадміністрації виникає більше запитань, ніж відповідей. На сьогодні оптимальним варіантом надання розширеного переліку адмінпослуг в Городнянському ЦНАПі видається формат не єдиного вікна, коли один адміністратор забезпечуватиме прийом та обробку звернень з кількох десятків видів послуг, а єдиного офісу, коли в одному приміщені розташовані спеціалісти профільних служб. Проте, з одного боку, закон «Про адміністративні послуги» такого варіанту не передбачає, він є єдиний для ЦНАПів всіх рівнів, а орієнтований і враховує потреби і можливості великих міст (і відповідно великих ЦНАПів), а з іншого, враховуючи те, що всі суб’єкти надання адмінпослуг в Городні розташовані в центрі міста на відстані максимум 5 хвилин ходи один від одного, чи є сенс витрачати кошти (яких місцевий бюджет наразі немає) на розширення ЦНАПу, якщо споживачі послуг не відчують якісних змін?

Контакти:
Центр “Доброчин”
Наталія Максименко
(0462) 67 71 81
dobrochyn@cn.relc.com

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: