Комітет ВРУ підтримав громадські законопроекти щодо самоорганізації населення!

Комітет ВРУ з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на засіданні 11 листопада підтримав громадські законопроекти щодо самоорганізації населення (№ 2466 та 2467).

Комітет ВРУ з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування на засіданні 11 листопада підтримав громадські законопроекти щодо самоорганізації населення (№ 2466 та 2467).

Нагадаємо, що законопроекти «Про органи самоорганізації населення» (№2466) та «Про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання» (№2467), розроблені Асоціацією сприяння самоорганізації населення, були подані до ВРУ в березні 2015 р. за підписами 17 народних депутатів.

Законопроекти на протязі років активно просуваються громадськістю, на їхню підтримку Комітет отримав сотні листів та підписів від громадських організацій та активістів з усієї України.

На попередньому розгляді в профільному підкомітеті законопроекти представили їх розробники – директор Програмної ініціативи Міжнародного фронду «Відродження» Олексій Орловський та голова Асоціації Андрій Крупник. Потім відбулося розширене засідання Комітету, в якому також узяли участь голова Правління Асоціації Тетяна Кіріллова та експерт Асоціації з правових питань Тетяна Яцків.

Голова профільного підкомітету, народний депутат Олена Бойко:

Розгляд цих законопроектів давно назрів. Чинний Закон «Про органи самоорганізації населення» за 14 років застосування показав свою недосконалість і потребує модернізації. Загальні збори сьогодні взагалі регулюються не законом, а Постановою Верховної Ради 1993 року, яка також безнадійно застаріло.

На запити комітету надійшло чимало відгуків від профільних організацій та установ. Практично без зауважень законопроекти підтримав Комітет ВРУ з питань правової політики та правосуддя, а також Асоціація сільських та селищних рад України. Певні зауваження висловили Асоціація міст України, головним чином, у сфері повноважень ОСНів та їхнього статусу як представницького органу.

Але усі рецензенти одностайно висловились щодо необхідності приймати ці законопроекти.

За словами Олексія Орловського:

Новий закон має спростити процедуру створення та ліквідації ОСНу. А сподівання на те, що процедури загальних зборів та діяльності ОСНів будуть чітко і демократично прописані в статутах територіальних громад не мають підстав. Адже за 18 років існування чинного Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» менше 20% громад ухвалили свої статути. А ті, що вже ухвалені, часто дуже далекі від досконалості.

В чинній постанові про загальні збори містяться вкрай застарілі норми. Тим більше, Закон «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. 8 містить вимогу, що загальні збори мають регулюватись саме законом і статутом.

Застосовані в законопроектах терміни «мікрогромада», «питання місцевого значення» та деякі інші можуть бути уточнені у процесі підготовки законопроектів до другого читання.

Андрій Крупник:

Реформа місцевого самоврядування пробуксовує, в тому числі, через відсутність у мешканців громад, що об’єднуються, впевненості у тому, що вони зможуть якось впливати на стан справ в об’єднаній громаді. За наявності дієвих ОСНів підстав для цих побоювань не було б.

Тим більше, що започатковані посади сільських та селищних старост поки що «провисають» без належної опори на місцеву громадськість. Такою опорою могли би бути органи самоорганізації населення. ОСНи у тій формі, що пропонується, – джерело додаткових ресурсів для розвитку громад, це засіб передати частину повноважень і відповідальності тим активним людям, які хочуть щось змынити.

Пробуджена сьогодні енергія активних людей не має виходу, крім як влаштовувати акції протесту та непокори. Ми же пропонуємо це зробити за допомогою конструктивних механізмів.

У декого, у Асоціації міст України, зокрема, є побоювання, що ОСНи переберуть на себе повноваження депутатського корпусу. Але тут немає нічого крамольного. Адже сьогодні, в умовах нового закону про місцеві вибори, депутати практично відірвані від своїх округів. ОСНи же допоможуть їм почути думку територій і доносити до мешканців свої пропозиції.

На засіданні Комітету певні зауваження щодо законопроектів висловили народні депутати – члени комітету. Так, Микола Федорук вважає, що ОСНи мають створюватись на дозвільній, а не на повідомній основі, як це передбачено у законопроекті про ОСНи. Тобто, дозвіл на утворення має давати їм місцева рада і вона же має наділяти їх повноваженнями.

Любомир Зубач категорично заперечував проти прийняття законопроекту про загальні збори, вважаючи, що регулювання процедур їхньої підготовки і проведення слід робити виключно на основі статутів територіальних громад.

Олександр Дехтярчук висловив сумнів стосовно наділення ОСНів значним обсягом повноважень, що дасть їм можливість конкурувати з органами місцевого самоврядування.

Разом із тим усі члени комітету одноголосно підтримали винесення на перше читання на пленарне засідання ВРУ законопроекту «Про органи самоорганізації населення» і більшістю голосів підтримали аналогічне рішення стосовно законопроекту «Про загальні збори (конференції) членів територіальних громад за місцем проживання» (утримався Л. Зубач).

Доповідачем обох законопроектів призначено керівника підкомітету Олену Бойко.

За матеріалами: samoorg.com.ua

 

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: