Генплани більшості українських міст незаконно засекречено

Експерти стверджують, що генеральні плани більшості українських міст незаконно засекречено, а нові зміни до законодавства дозволять і далі приховувати генплани, що створить додаткові корупційні ризики

Генеральні плани більшості українських міст незаконно засекречено, а нові зміни до законодавства дозволять і далі приховувати генплани, що створить додаткові корупційні ризики. Про це заявили представники Східноукраїнського центру громадських ініціатив (СЦГІ) під час прес-конференції “Чи законно засекречено генеральні плани міст і кому це вигідно?”, презентуючи результати відповідного моніторингового дослідження. Його провів СЦГІ у 2009-2011 роках у межах проекту “Через доступ до генеральних планів – до містобудування без корупції” за підтримки програми “Верховенство права” Міжнародного фонду “Відродження”.

Експерти представили дані моніторингового дослідження доступності для громадян генеральних планів 196 українських міст, серед яких населені пункти з населенням понад 25000 жителів і курортні міста. СЦГІ проводив дослідження шляхом надсилання офіційних запитів до органів місцевого самоврядування з проханням надати копію картографічної складової генерального плану й інформацію про текстову частину документа.

Жоден із 196 населених пунктів не запропонував для ознайомлення якісну та повноцінну копію генерального плану та/або його картографічної складової. Лише п’ять міст (Калуш, Моршин, Хмільник, Щолкіне, Южноукраїнськ) надіслали копії основних креслень власних генеральних планів. 115 із 196 рад міських населених пунктів офіційно або в інший, переважно неправовий спосіб, відмовили в доступі до генеральних планів.

“Понад 31 мільйон громадян позбавлені доступу до містобудівних документів, а це майже 70% населення”, – сказав голова СЦГІ, керівник моніторингової групи Володимир Щербаченко.

Доступ до картографічних складових генеральних планів обмежено насамперед грифом “Для службового користування” (ДСК), меншою мірою – грифом “таємно”. Про це офіційно заявили 84 міста та селища міського типу. Водночас, як засвідчили дані, отримані СЦГІ від прокуратур, кількість міст, у яких доступ до генеральних планів обмежено грифами ДСК та/або “таємно”, є більшою, аніж про це повідомили самі міські ради.

25% населених пунктів не надали відповідей на інформаційні запити чи надіслали листи, що не містять фактичних відповідей на поставлені запитання. Такі відповіді організатори дослідження розцінили як фактичну відмову в доступі до містобудівної документації.

Також зафіксовано численні випадки, коли органи місцевого самоврядування не надають доступу до генеральних планів без пояснення причин або посилаючись на підстави, яких немає в українському законодавстві (відсутність технічних можливостей для копіювання карт, їх великий обсяг, зношеність генеральних планів, відсутність коштів у міської ради, непередбачення відповідних витрат у міському бюджеті тощо).

Водночас обласні центри розміщують частину карт і планів, а в окремих випадках і пояснювальні записки до генеральних планів, на сайтах міських рад. При цьому зображення картографічних матеріалів на більшості веб-сайтів є недостатньо якісними, що не дає можливості повноцінно прочитати карти.

“Генеральні плани як нормативні документи органів міських рад повинні бути доведені до відома територіальної громади, аби остання як безпосередній власник містобудівної документації могла зробити висновок, наскільки доцільно, економно й ефективно рада діє в її інтересах. Важко уявити ситуацію, за якою власник певного майна (у нашому випадку – територіальна громада) добровільно погодиться не знати, яким чином здійснюється розпорядження його майном”, – зауважила співавтор моніторингового звіту Олександра Матвійчук.

У ході моніторингу також було надіслано інформаційні запити до 26 управлінь СБУ, 18 проектувальних інститутів (які розробляють генеральні плани) та до профільних міністерств. Крім того, було надіслано скарги до 147 міських, районних, міжрайонних і обласних прокуратур на дії міських рад, які незаконно відмовили СЦГІ у доступі до містобудівної документації. Як показали отримані відповіді, більшість посадових осіб згаданих установ вважають практику засекречення генпланів такою, що не суперечить законам України.

“Як засвідчує розроблений Кабінетом Міністрів закон “Про регулювання містобудівної діяльності”, генеральні плани і надалі можуть лишитися засекреченими. Новий закон не визначає, наскільки великою має бути втаємничена частина генеральних планів і яка інформація буде включена в цю таємну частину. Тож збережеться ціле гроно корупційних ризиків, які породжує приховування від громадян містобудівної документації”, – заявив Володимир Щербаченко.

Генеральний план населеного пункту є найважливішим документом у сфері містобудування, який затверджують органи місцевого самоврядування та який визначає розвиток міста на найближчі 15-20 років. Згідно з Конституцією України, органи місцевого самоврядування лише представляють відповідну територіальну громаду, а тому мають здійснюють свої функції від її імені та винятково в її інтересах.

Контакти: Східноукраїнський центр громадських ініціатив, (0642) 49 13 74, 067 64 09 440, zahyst@gmail.com

***

Мета програми “Верховенство права” – підтримати ініціативи громадянського суспільства, спрямовані на захист прав людини й основоположних свобод, сприяти підвищенню правової свідомості та громадської активності на центральному та місцевому рівнях.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: