Євросоюз критично оцінює стан демократії в Україні

У Києві відбулася прес-конференція, присвячена Звіту Євросоюзу про виконання Україною Європейської політики сусідства

Звіт Євросоюзу про виконання Україною Європейської політики сусідства (ЄПС) у 2011 році є критичним, особливо в питаннях, які стосуються демократії. Про це заявили учасники прес-конференції “ЄС оцінив – Україна осмислює”, яка відбулася 17 травня в Києві. Захід провели Лабораторія законодавчих ініціатив і Громадська експертна рада за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду “Відродження”.

“Оцінка реформ, пов’язаних із демократією, для ЄС є основним критерієм визначення наявності політичної волі. Саме на основі цієї оцінки ЄС приймає рішення про розвиток і поглиблення відносин. Підтвердженням важливості для ЄС здійснення реформ в Україні є те, що ЄС відклав підписання Угоди про асоціацію саме через вибіркове правосуддя”, – пояснив Олег Рибачук, голова Громадської експертної ради.

За словами експертів, ЄС занепокоєний ситуацією з верховенством права та посиленням судової влади в Україні. Справи проти лідерів опозиції та членів колишнього уряду підтвердили відчуття того, що правосуддя застосовувалося вибірково.

“Оцінка у звіті “досягнень” України у сфері справедливого судочинства цілком відповідає дійсності й навіть виглядає дуже поміркованою на тлі рухів із боку європейських країн. Слід відзначити стосовно вибіркових переслідувань, що у 2011-2012 роках влада діє не так агресивно, як у 2010 році, коли кримінальні справи проти колишніх урядовців відкривали десятками. Також у сфері реформи судочинства кроки стали більш поміркованими після того, як завершився розподіл сфер впливу. Але ситуація залишається нестабільною, і майбутні вибори можуть каталізувати розвиток, напрям якого зараз важко передбачити”, – прокоментував Аркадій Бущенко, виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини.

У Звіті наголошено на необхідності привести Закон №4050-VI “Про державу службу” у відповідність до норм ЄС. З такою оцінкою погоджуються також українські експерти, оскільки під час розробки закону не було взято до уваги ключові рекомендації, зроблені програмою SIGMA.

Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, зауважив: “Можна лише солідаризуватися з такою оцінкою, тому що українські експерти одразу ставили під сумнів якість нового закону про державну службу. Адже він не вирішує проблем належного розмежування політики та державної служби, не забезпечує умов для добору на вищі посади в державній службі за критеріями професійності та політичної нейтральності, не містить необхідних інституційних елементів для захисту системи державної служби. Прикметно також, що, згідно зі Звітом, “сфера державного управління залишається … нереформованою”, при тому, що влада України вважає “адміністративну реформу” своїм досягненням”.

На думку представників Євросоюзу, упродовж 2011 жодного прогресу у виконанні Україною вимог ЄПС щодо свободи зібрань не було. Володимир Чемерис, член правління Інституту економіко-соціальних досліджень “Республіка”, відзначив: “Незначним кроком у виконанні можна вважати лише створення в березні 2012-го робочої групи з доопрацювання законопроекту про свободу зібрань за участю громадськості. Адже свобода зібрань – це найефективніший і часом єдиний інструмент, за допомогою якого українці захищають свої соціальні та громадянські права. Проте влада хоче його відібрати: в Україні існують систематичні порушення права на мирні зібрання. Так, суди протягом 2011 заборонили 90% усіх позовів органів влади про заборону мирних зібрань (у Києві – усі 100%)”.

Як зауважив Іван Пресняков, експерт Українського інституту публічної політики, у сфері боротьби з корупцією Звіт справедливо зафіксував, що ця політика в Україні все ще має “паперовий” характер, оскільки у ній процес вироблення документів слабо пов’язаний з реальною імплементацією. “Так, у липні 2011 року набуло чинності антикорупційне законодавство, у жовтні прийнято Національну антикорупційну стратегію, а у листопаді – відповідну державну програму з планом дій. Процес розробки цих документів було розтягнуто на весь рік, тому він не продемонстрував прогресу в реальних кроках. Доповідь також справедливо фіксує незначний прогрес у сферах державних закупівель і контролю державних фінансів”, – коментує експерт.

Експерти закликають владу серйозно поставитися до оцінки ЄС і здійснити необхідні кроки:
· ухвалити розроблений правозахисниками законопроект “Про свободу мирних зібрань”, який отримав позитивну оцінку Венеціанської комісії, а не урядовий проект №2450, який свого часу отримав негативну оцінку як української громадськості, так і експертів Ради Європи та ОБСЄ;
· внести зміни до нещодавно прийнятого закону “Про державну службу” з урахуванням рекомендацій SIGMA;
· ухвалити проект Адміністративно-процедурного кодексу (текст якого готовий з 2008 року);
· остаточно визначитися з тим, який саме орган має координувати антикорупційну політику в державі з наданням цьому органу повноважень і ресурсів для такої роботи.

15 травня Делегація ЄС в Україні опублікувала щорічний звіт по Україні в рамках Європейської політики сусідства, який оцінює стан виконання Україною Порядку денного Асоціації ЄС-Україна у 2011 році.

Лабораторія законодавчих ініціатив
(044) 531 37 68
vs@laboratory.kiev.ua

Громадська експертна рада
067 232 69 23
youkraine.eu@gmail.com

***

Мета Європейської програми  – сприяти європейській інтеграції України через поєднання зовнішнього тиску Європейського Союзу з внутрішнім тиском українського громадянського суспільства для утвердження цінностей відкритого суспільства в Україні.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: