укр eng

ІЕД презентував 13 рекомендацій для покращення митних процедур в Україні

30 листопада 2018

Про це розповіли експерти Інституту економічних досліджень та політичних консультацій на круглому столі "Робота митниці очима громадськості", презентувавши нову консультативну роботу "Громадський моніторинг роботи митних органів: висновки та рекомендації" (https://goo.gl/9P187n).

Ця робота містить результати громадського моніторингу роботи регіональних митниць, який було проведено протягом червня - вересня 2018 року 6 громадськими організаціями-переможцями грантового конкурсу «Діалог зі сприяння торгівлі»: ГО "Агенція міжнародної співпраці" (м. Луцьк); ГО «Асоціація регіональних засобів масової інформації» (м. Чернігів); ГО "Вінницька обласна організація Спілка підприємців "Стіна" (м. Вінниця); ГО "Громадський рух "Нова економічна політика" (м. Хмельницький); ГО "Луганська обласна агенція розвитку громад та регіону "Слобожанщина" (м. Луганськ); ГО "Центр стратегічного розвитку та реформ", (м. Тернопіль). Завдяки гранту, що фінансувався ЄС та МФ "Відродження", ці організації провели у своїх областях глибинні інтерв’ю з представниками митних органів, бізнес-асоціацій, брокерів та суб'єктів ЗЕД.

Серед митних процедур, найпроблемнішими є митний та фітосанітораний контроль. 59% та 51% підприємств відповідно вказують на проблеми при проходженні цих процедур. З рештою процедур все набагато краще – більше половини підприємств не стикалися з жодними перешкодами при проходженні ветеринарного, екологічного та санітарно-епідеміологічного контролю. Для радіологічного контролю ця частка ще більша: жодних проблем не помітили 78% підприємств.

На регіональному рівні підприємствам найбільше імпонують ті процеси, які дозволяють їм економити час та кошти: впровадження електронного документообігу, можливість виправлення помилок без потреби призупинення оформлення, часткова гармонізація українських вимог з європейськими, наявність інформації на сайті митниці. Негативні моменти найчастіше виникають через географічне розташування, погане обладнання, відсутність митних терміналів.

Серед реальних перешкод діяльності, найважливіші такі: необ’єктивна процедура визначення митної вартості при імпорті товарів, яка ще й різна на різних митницях (незважаючи на єдину нормативну базу), неповноцінний графік роботи митниць і несумісність з графіком суміжних служб, тривала процедура контролю прав інтелектуальної власності, черги, корупція тощо.

На основі цього моніторингу, а також національного опитування експортерів та імпортерів (https://goo.gl/WSTmyK), яке ІЕД провів раніше, експерти Інституту Андрій Бутін та Ірина Федець сформували 13 рекомендацій, які дозволять покращити проходження митних процедур та сприятимуть міжнародній торгівлі. Серед них:

1. Подальше вдосконалення процедур митного оформлення через механізм «єдиного вікна» з урахуванням побажань користувачів цієї системи.

2. Розширення практики використання різноманітних систем сканування, які б дозволили проводити огляд товару без необхідності його розвантаження.

3. Імплементація інституту авторизованого економічного оператора

4. Розробка і виконання чіткої та прозорої процедури з оцінки митної вартості товарів.

5. Відкриття для публічного використання знеособленої митної бази експортно/імпортних операцій.

6. Визначення чіткої процедури визначення коду УКТ ЗЕД товарів.

7. Активізація заходів, спрямованих на забезпечення обміну інформацією про митну вартість товарів при здійсненні експортно-імпортних операцій між митними органами України та уповноваженими органами країн-експортерів.

8. Реформування митних органів, яке б, серед іншого, передбачало збільшення заробітної плати митникам; впровадження заходів, спрямованих на підвищення престижності професії митника; впровадження персональної відповідальності митників за свої незаконні дії, підвищення громадського контролю за діяльністю митних органів, впровадження нових технологій митної справи тощо.

9. Впровадження ефективних процедур та механізмів постмитного аудиту.

10. Утворення окремих підрозділів із розгляду скарг у системі митних органів.

11. Оптимізація роботи Митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності.

12. Оновлення програмного та технічного забезпечення митниць та суміжних служб із забезпеченням відповідної спроможності каналів зв’язку для забезпечення ефективного здійснення процедур митного оформлення вантажів.

13. У разі, якщо автоматизованою системою митного оформлення не визначено необхідність виконання митних формальностей посадовою особою митниці, рішення щодо виконання таких формальностей має прийматися автоматично.

Глибинні інтерв`ю проводили

  • ГО "Агенція міжнародної співпраці", м. Луцьк;
  • ГО «Асоціація регіональних засобів масової інформації», м. Чернігів;
  • ГО "Вінницька обласна організація Спілка підприємців "Стіна", м. Вінниця;
  • ГО "Громадський рух "Нова економічна політика", м. Хмельницький;
  • ГО "Луганська обласна агенція розвитку громад та регіону "Слобожанщина", м. Луганськ;
  • ГО "Центр стратегічного розвитку та реформ", м. Тернопіль.
comments powered by Disqus